Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Bonna Newman: ‘Integratie zonnepanelen in elektrische auto’s vanaf 2025 mainstream’

Bonna Newman: ‘Integratie zonnepanelen in elektrische auto’s vanaf 2025 mainstream’

Integratie van pv in elektrische personenauto’s is volgens Bonna Newman van grote waarde voor de energietransitie. ‘Dankzij voortgaande ontwikkeling in technologie en productie wordt die mainstream vanaf 2025.’

De opkomst van e-mobiliy is niet meer te stoppen. Zo zullen er in 2030 wereldwijd zo’n 50 miljoen elektrische personenauto’s op de weg rijden. Winst in verduurzaming levert dat echter niet per definitie op zolang het aandeel groene stroom in de energiemix niet substantieel meegroeit. ‘Bovendien zal de vraag naar elektriciteit enorm toenemen’, aldus Bonna Newman van TNO. ‘Alleen in Nederland hebben we het al over een additionele behoefte van 5 tot 10 terawattuur.’

Modellering en prototyping
Newman is programmamanager pv en mobiliteit bij TNO. Haar onderzoek en dat van haar collega’s richt zich onder andere op de ontwikkeling van zonnecel- en moduletechnologie, het modelleren van uiteenlopend potentieel gebruik en prototyping van verschillende productmarktcombinaties. Aan haar de vraag of de integratie van pv in personenauto’s nu werkelijk van waarde is, of dat we het onder de streep feitelijk over greenwashing hebben.

Echte zonneauto’s
Newman: ‘Ik moet bekennen dat, toen het onderwerp voor het eerst aan de orde kwam, ik sceptisch was. Na jaren van onderzoek sta ik er radicaal anders in. Met behulp van pv kan een elektrische personenauto tot wel 40 procent van zijn eigen stroom produceren. Uiteraard is dat afhankelijk van de hoeveelheid zonuren. En de echte solar elektrische auto’s – bijvoorbeeld die van Lightyear en Sono Motors – die van de grond af aan op alle fronten zijn ontworpen om het maximale uit de zon te halen, zijn daarin natuurlijk veel effectiever dan wanneer je een bestaand regulier model uitrust met pv. Maar dan nog: we hebben het niet over 1 auto, ze worden allemaal elektrisch. Massale toepassing van pv heeft een enorme impact op het reduceren van hun CO2-footprint.’

Hoog tempo
Onder andere Audi en Toyota leveren momenteel al modellen met een optioneel zonnedak. Van een serieuze bijdrage aan het reduceren van de milieu-impact van deze auto’s lijkt daarbij echter nog geen sprake. De eerste Lightyears en Sono’s zullen waarschijnlijk binnen 2 jaar worden uitgeleverd. Is de marktdoorbraak daarmee aanstaande?

‘De technologische ontwikkelingen gaan snel’, aldus Newman. ‘De performance van kristallijn siliciumzonnecellen is enorm toegenomen. Dat geldt ook voor de modules, onder andere door de applicatie van backcontactconductors en kleinere groepering van de zonnecellen. Door te werken met twee of één derde zonnecellen heb je minder last van schaduwwerking. Ook hebben we de kromming van modules steeds beter onder de knie, wat van belang is voor esthetische integratie. Daarnaast gloort de toepassing van nieuwe technieken met een hoog rendement zoals tandemzonnecellen.’

Zonnekilometer
Het huidige businessmodel voor het toevoegen van zonnestroomopwek aan elekrische auto’s is nu al positief voor bijna alle voertuigen, zo onderstreept Newman. De terugverdientijden van energie, CO2 en kosten bevinden zich allemaal binnen de levensduur van de auto’s; ze zijn vermoedelijk niet langer dan 12 jaar. In bijna alle EU-landen zou een zonnekilometer nu al goedkoper moeten zijn dan een netkilometer.’

‘Voor echte elektrische zonneauto’s geldt dit alles natuurlijk nog sterker’, aldus Newman. ‘Ik verwacht dat tegen 2025 de technologie en productie, en dus de zakelijke kansen, zodanig zijn verbeterd dat elektrische auto’s verduurzamen met behulp van zonne-energie voor nagenoeg alle fabrikanten een noodzakelijke, gemakkelijke en kosteneffectieve oplossing is. Vanaf dan zal die dus mainstream worden, temeer omdat overheden er achter zullen gaan staan vanuit het bredere maatschappelijk belang.’

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
Natuurlijk Energie Nederland B.V. zoekt:

Verkoop Medewerker Binnendienst

Parttime (24 uur) - Maasbracht. 6051 DW, 7
Natuurlijk Energie Nederland B.V. zoekt:

Ontwerper Pv-installaties

Parttime (24 uur) - Maasbracht. 6051 DW, 7
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!