Aan het onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) hebben 570 leden van de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM) meegewerkt. De makelaars geven in het onderzoek dat uitgevoerd is door Motivaction aan dat duurzaamheid een grotere rol speelt op de woningmarkt dan 5 jaar geleden en dat duurzaamheid alsmaar belangrijker zal gaan worden.
Energielabel geen gunstig effect
Het merendeel van de makelaars vindt dat verduurzaming een positief effect heeft op de verkoopbaarheid van een woning (79 procent). Dat geldt ook voor de verkoopprijs waar 77 procent van de makelaars aangeeft een positief effect te zien. Een minder duurzaam huis is in de toekomst steeds moeilijker verkoopbaar, zegt 44 procent.
Makelaars zien dat potentiële kopers met name isolatie en zonnepanelen belangrijke duurzaamheidskenmerken vinden bij de aanschaf van een nieuwe woning. Ook zien zij dat deze duurzaamheidskenmerken zowel een positief effect hebben op de verkoopprijs als op de snelheid waarmee een woning wordt verkocht.
Hoewel de meeste makelaars geen gunstig effect zien van energielabel op de verkoopsnelheid, worden de verschillende duurzaamheidskenmerken relatief frequent gebruikt om woningen aan te prijzen.
Zonnepanelen en zonneboilers
51 procent van de makelaars denkt dat potentiële kopers de aanwezigheid van zonnepanelen (zeer) belangrijk vindt. 40 procent van hen denkt dat kopers die niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk vinden. Tot slot zou 9 procent van de consumenten die een koopwoning zoekt de aanwezigheid van zonnepanelen (zeer) onbelangrijk vinden. 14 procent van de makelaars geeft daarbij aan samen te werken met zonnepanelenleveranciers.
De aanwezigheid van een zonneboiler vinden potentiële kopers volgens de makelaars een stuk minder belangrijk: 50 procent van de consumenten die een woning wil kopen zou dit (zeer) onbelangrijk vinden en 40 procent vindt niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk. Tot slot vindt 10 procent het (zeer) belangrijk dat er een zonneboiler aanwezig is.
Verkoopprijs
Op de vraag wat de 3 belangrijkste eigenschappen zijn die een positief effect hebben op de verkoopprijs van een woning, gaven zij onderstaande antwoorden.
Maatregel |
1e keuze |
2e keuze |
3e keuze |
Niet in top 3 |
Isolatie |
66 procent |
22 procent |
10 procent |
2 procent |
Zonnepanelen |
19 procent |
43 procent |
34 procent |
5 procent |
Vloerverwarming |
12 procent |
30 procent |
34 procent |
23 procent |
Warmtepomp |
3 procent |
3 procent |
17 procent |
77 procent |
Stadsverwarming |
- |
- |
1 procent |
99 procent |
Zonneboilers |
- |
1 procent |
4 procent |
95 procent |
Verkoopsnelheid
De ondervraagde NVM-leden stellen dat duurzaamheidsmaatregelen een wezenlijk effect hebben op de verkoopsnelheid. Op de vraag wat de 3 belangrijkste eigenschappen zijn die een positief effect hebben op de snelheid waarmee een woning wordt verkocht, gaven zij onderstaande antwoorden.
Maatregel |
1e keuze |
2e keuze |
3e keuze |
Niet in top 3 |
Isolatie |
70 procent |
19 procent |
10 procent |
1 procent |
Zonnepanelen |
15 procent |
41 procent |
38 procent |
6 procent |
Vloerverwarming |
11 procent |
35 procent |
32 procent |
21 procent |
Warmtepomp |
2 procent |
4 procent |
15 procent |
79 procent |
Zonneboilers |
- |
1 procent |
4 procent |
95 procent |
Stadsverwarming |
- |
1 procent |
1 procent |
98 procent |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.