
Wattlab maakte eerder al bekend samen met Damen Shipyards, Blommaert en G.A.J. Schalk Shipping & Trading een luikensysteem met zonnepanelen te ontwikkelen voor bulkschepen. Het project kreeg daarvoor subsidie van de rijksoverheid. Daar kwam afgelopen zomer een subsidie bij van het Rotterdamse Citylab.
Binnenvaart transformeren
Het eerste schip met de solar luiken – de Oleander van schipper Gerd Schalk – is nu, enkele maanden later dan gepland, van de zonnepanelen voorzien. Bo Salet, medeoprichter van Wattlab: ‘We dromen van emissieloze transportschepen die, als ze stilliggen, groene energie opwekken voor bedrijven of huishoudens in de buurt. Zo willen we de binnenvaart transformeren tot varende zonneparken.’
Met de solar luiken zou een volledig uitgerust schip – dat gemiddeld 850 vierkante meter aan oppervlak beschikbaar heeft – volgens Wattlab per jaar de CO2-uitstoot tot 100.000 kilogram kunnen verlagen. Ruim een derde van alle goederen en 80 procent van de bulk in Nederland gaat via de binnenvaart.
Praktijktest van 1 jaar
Op de Oleander wordt de stroom van de luiken gevoed aan het boordnet. ‘Ik wil al jaren de energie van de zon die op mijn schip valt benutten. De voordelen zijn talrijk: minder uitstoot, minder slijtage van generatoren en minder brandstofverbruik, wat de exploitatiekosten drukt’, aldus kapitein-eigenaar Schalk.
Gedurende 1 jaar vergaren de partijen praktijkkennis over de energieopbrengst, robuustheid en gebruiksvriendelijkheid. Na de praktijktest en doorontwikkeling voor opschaling, willen de partijen in de loop van 2021 met een eerste systeem de markt op.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.