Uit het jaarverslag van moederbedrijf Greenchoice blijkt dat KiesZon zichzelf ten doel gesteld had om in 2020 100 megawattpiek aan zonnepanelen te installeren.
Positie versterken
KiesZon is een van Nederlands grootste projectontwikkelaars van zonne-energieprojecten. Het bedrijf werkt zowel voor particulieren thuis – onder de merknaam Greenchoice – als voor bedrijven, zoals bijvoorbeeld woningcorporaties die voor een grote verduurzamingsopgave staan.
‘In 2020 lag de focus op het versterken van de positie als marktleider in het logistiekvastgoeddomein, het ontwikkelen van een goedkopere dienst voor de kleinzakelijke markt en het verkennen van mogelijkheden om grootschaligere zonneparken te ontwikkelen’, schrijft Greenchoice in zijn jaarverslag.
Meer dan 300.000 zonnepanelen
In 2020 heeft KiesZon 45,4 miljoen euro geïnvesteerd in zonnestroominstallaties. Gemiddeld zijn deze projecten voor circa 90 procent gefinancierd door vreemd vermogen. Er zijn circa 250.000 zonnepanelen geplaatst in grootzakelijke pv-projecten en 50.000 zonnepanelen bij consumenten. In totaal gaat het om meer dan 300.000 zonnepanelen die jaarlijks 83.000 megawattuur elektriciteit produceren en zo 29.500 huishoudens van zonnestroom voorzien.
Als gevolg van de uitbraak van het COVID-19-virus is het oorspronkelijke doel om 100 megawattpiek zonnepanelen te plaatsen niet behaald en zijn projecten doorgeschoven naar 2021. De funnel voor nog te realiseren projecten is volgens Greenchoice zeer goed gevuld voor de komende jaren en daarmee zal de executiekracht verder toenemen.
De door KiesZon geïnstalleerde vermogens per kalenderjaar zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Kalenderjaar |
Nieuw geïnstalleerd vermogen |
2017 |
17 megawattpiek |
2018 |
35 megawattpiek |
2019 |
65 megawattpiek |
2020 |
80 megawattpiek |
Ambitie 140 megawattpiek
‘In het zakelijk segment hebben we de ambitie om bijna 140 megawattpiek aan zonnedak- en veldinstallaties te realiseren’ schrijft Greenchoice in zijn jaarverslag over de ambitie van KiesZon in 2021. ‘In het kleinzakelijk segment willen wij met een gestandaardiseerde propositie, zowel technisch als qua klantproces, een substantieel aantal projecten realiseren. Daarnaast gaan we ons richten op “zon op infra”, oftewel op carports. Hiermee brengen we opwek, opladen en energieopslag bij elkaar.’