De groei van LONGi in Nederland is volgens de fabrikant grotendeels het resultaat van de samenwerking met distributeurs BayWa r.e., Natec en Solarclarity.
Vestiging in Nederland
In 2018 besloot LONGi, vanwege de verminderde groei van de Chinese zonne-energiemarkt, zijn activiteiten in overzeese markten te versnellen en herstructureerde het zijn businessunits en marktregio’s.
Als onderdeel van deze strategie richtte LONGi een vestiging in Nederland op en smeedde partnerschappen met diverse distributeurs. Tegelijkertijd richtte het bedrijf samenwerkingen in met grote projectontwikkelaars en epc-contractors.
Pijler in Europa
Eind 2020 bedroeg het LONGi-marktaandeel in Nederland volgens de fabrikant 20 procent. Nederland, behorend tot de grootste zonne-energiemarkten van Europa, is dan ook een onmisbaar onderdeel geworden van de aanwezigheid van het bedrijf in Europa. Dit wordt onderstreept door de huisvesting van het Europese distributiecentrum in Rotterdam.
Dennis She, senior vicepresident bij LONGi, hierover: ‘Door de geografische voordelen te maximaliseren, zal de vestiging in Nederland uitgroeien tot een logistiek centrum en daarmee een belangrijke pijler worden van LONGi’s activiteiten in Europa.’
‘Geen geheimen’
‘Er zijn geen geheimen in de zonne-energiesector’, vervolgt She. ‘Het gaat om leiderschap, mensen, technologische vooruitgang, inzicht en begrip van lokale markten, de beste producten met het hoogste vermogen, betrouwbaarheid en toegevoegde waarde bieden aan klanten.’
She noemt 2 redenen voor de explosieve groei van de verkopen van het bedrijf: ‘Ten eerste erkennen klanten wereldwijd de waarde van betrouwbare en efficiënte producten en ten tweede zijn markten rationeler geworden, waarbij het concept van gestage en duurzame ontwikkeling de overhand blijft krijgen.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.