
De instroomcampagne moet jongeren stimuleren te kiezen voor een studierichting in de energietechniek.
Vmbo’ers
‘Power up the planet!’ richt zich in eerste instantie op vmbo’ers die zich oriënteren op een vervolg-mbo-opleiding. De netwerkbedrijven willen deze leerlingen en hun ouders laten zien hoe je met een baan in de energietechniek zelf een bijdrage kunt leveren aan een schonere wereld. Mbo-opleidingen in de energietechniek zijn er door heel Nederland.
‘Power up the planet!’ wordt aangedreven door het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor netwerkbedrijven (O&O fonds NWb). Programmamanager Marinika Knoef: ‘De netwerkbedrijven slaan hiermee de handen ineen om nieuw technisch talent te vinden en ze te helpen om dit verder te ontplooien. Er wordt jammer genoeg nog steeds te weinig gekozen voor banen in de techniek. Daarom laten we diverse voorbeelden zien van banen die je als mbo’er in de energietechniek kunt vervullen. We willen de jongeren laten zien dat zij een bijdrage kunnen leveren aan een schonere wereld door in de energie te werken en geven daarvan concrete voorbeelden die tot hun verbeelding spreken. Denk bijvoorbeeld aan een baan als monteur van elektrische scooters of auto’s, of als installateur van zonnepanelen.’
Door heel Nederland
Met de mbo-opleidingen Monteur Elektrotechniek, Monteur Gas, Warmte en Water alsmede de opleiding tot Monteur Laagspanningsdistributie of Middenspanningsdistributie kunnen jongeren een baan in de energietechniek vinden. Deze opleidingen zijn onder meer te volgen aan ROC Amsterdam, ROC A12, Rijn IJssel in de regio Arnhem, het Graafschap College, De Friese Poort, MBO Amersfoort en het Techniek College in Rotterdam.
Knoef: ‘De energietransitie zorgt ervoor dat alle netbeheerders genoeg te doen hebben de komende tijd. Om in de toekomst over voldoende vakbekwame medewerkers te beschikken, is het belangrijk dat jongeren nu kiezen voor een studie in de energietechniek! Op de website van Power up the planet! is nu al informatie te vinden over de mbo-opleidingen. In een later stadium zullen ook opleidingen op hbo- en wo-niveau toegevoegd worden. De jongeren worden via YouTube, Snapchat, Instagram en Facebook geattendeerd op de website. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met de bureaus Nowsy en YoungWorks.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.