logo
wvhj2023
© Astrid Gast | Dreamstime.com
© Astrid Gast | Dreamstime.com
24 februari 2021

Samenwerking KNMI en Verbond van Verzekeraars om klimaatschade tegen te gaan

Het Verbond van Verzekeraars en het KNMI hebben een samenwerkingsverband gesloten. Intentie is onder meer schade voorkomen door vroeg te waarschuwen voor de komst van slecht weer.

De redactie van Solar Magazine schreef in 2019 al over extremer wordende hagelbuien en de daaraan klevende risico’s voor eigenaren van zonnepanelen. Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) stelde toen al dat door de klimaatverandering de weersextremen toenemen, waardoor onder meer het aantal hagelbuien en de grootte van de hagelstenen zal toenemen.

Oplossingen
Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, heeft samen met hoofddirecteur Gerard van der Steenhoven van het KNMI zijn handtekening gezet onder deze voor beide organisaties zeer logische samenwerking.

‘Door de data van het KNMI te combineren met de landelijke risico- en schadecijfers van het Verbond, kunnen we ons niet alleen beter voorbereiden op veranderende weersextremen’, benadrukt Weurding ‘maar ook inzicht krijgen in en werken aan oplossingen om schade door extreem weer zoveel mogelijk te voorkomen. Bovendien kunnen verzekeraars deze kennis delen met klanten en hun adviseurs. Daar heeft iedereen baat bij, zeker als je stilstaat bij het bijkomend leed dat schade veroorzaakt.’

Extreme hagelbuien
Weurding doelt daarmee op de extreme hagelbuien en stormen die de afgelopen 5 jaar reeds voor honderden miljoenen aan schade veroorzaakten – en verzekeraars deed besluiten te stoppen met het vergoeden van onzichtbare hagelschade aan zonnepanelen – maar ook op wateroverlast en droogte. ‘Met name bij ondernemers kan de klap extra hard aankomen: de materiële schade is vaak verzekerd, maar de onderneming ligt soms weken stil terwijl de kosten doorlopen.’

Ook Van der Steenhoven ziet grote voordelen in de samenwerking met het Verbond van Verzekeraars: ‘Door deze samenwerking kunnen wij de impact van onze weerswaarschuwingen vergroten. Tegelijkertijd ontvangen we feedback over de effectiviteit van onze waarnemingen en waarschuwingen, waardoor we onze dienstverlening verder kunnen verbeteren om de maatschappij zoveel mogelijk schade te besparen. Door nog eerder voor extreem weer te waarschuwen, kunnen klanten van verzekeraars zich hierop voorbereiden en preventiemaatregelen nemen. Zo houden we de schade beheersbaar.

Tijdige waarschuwingen
Weurding beaamt: ‘Zo blijkt de schade door storm Ciara eind vorig jaar inderdaad een stuk lager uit te vallen door tijdige waarschuwingen, ook door verzekeraars. Het Early Warning Center van het KNMI verdient zich dubbel en dwars terug voor de Nederlandse maatschappij.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten