logo
wvhj2023
© ElaadNL
© ElaadNL
5 februari 2021

Mijndomein Energie: laden met zonnepanelen en batterijen op wielen

Zonnepanelen en batterijen op wielen leveren energie voor een bedrijfspand in Lelystad. Dat is in een notendop wat het slimme laadplein van Mijndomein Energie behelst.

Het is een van de projecten van de Proeftuin Slimme Laadpleinen. Arthur Bennink is werkzaam bij Mijndomein Energie en als oprichter van Fluctis nauw betrokken bij de totstandkoming van het laadplein.

Batterijen
Bij het bedrijfspand van Mijndomein Energie is sinds oktober 2020 een laadplein operationeel voor de deelauto’s van het bedrijf. Het slimme laadplein bestaat uit een carport met zonnepanelen waaronder in totaal 14 laadplekken zijn gerealiseerd: 10 voor vehicle-to-grid (V2G) en 4 voor smart charging. De laadpalen zijn samen met de zonnepanelen aangesloten op een slim energiemanagementsysteem. Dat systeem monitort de energiebehoefte van het bedrijfspand en bepaalt hoe de energie van de batterijen in de deelauto’s en de zonnepanelen verdeeld wordt. Wordt de stroom ingezet voor het gebouw, voor ladende auto’s of wordt er teruggeleverd aan het net?

‘We gebruiken onze deelauto’s eigenlijk als een soort batterijen op wielen’, legt Bennink uit. Volgens hem zijn juist deelauto’s daar heel geschikt voor. ‘Ons reserveringssysteem is gekoppeld aan het energiesysteem. We weten dus wanneer een auto volgeladen moet zijn voor gebruik.’

Altijd stroom
Overigens is het laadplein niet alleen bedoeld voor de deelauto’s, iedereen kan er laden. Er is altijd stroom. Die komt dan van andere (deel)auto’s, zonnepanelen of het stroomnet. Want het energiesysteem blijft daarmee in verbinding.

Corona gooide in de eerste maanden een beetje roet in het eten. De bedoeling was om met het systeem te leren omgaan in een dynamische situatie waarin deelauto’s veel zouden worden gebruikt en er overdag veel auto’s geladen moesten worden. Veel mensen werken echter thuis en ook de vraag naar deelauto’s stagneerde. Dat geeft Mijndomein Energie wel de mogelijkheid uit te zoeken hoe het systeem omgaat met V2G. ‘We proberen de puzzel te leggen hoe we omgaan met opladen en terugleveren. Dat zal steeds beter gaan door algoritmen’, verwacht Bennink. Hij denkt dat V2G in het businessmodel nu nog een bescheiden rol zal spelen. V2G wordt pas interessant als de salderingsregeling is afgebouwd. Mijndomein Energie denkt met het energiemanagementsysteem zoals dat nu gebruikt wordt een goed model te hebben voor de toekomst.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten