logo
wvhj2023
© Alliander
© Alliander
21 januari 2021

Innovatiewedstrijd Alliander om elektriciteitsvraag te verhogen tijdens piekproductie zonnepanelen

Netwerkbedrijf Alliander, waartoe netbeheerder Liander behoort, is een innovatiewedstrijd gestart om te zoeken naar oplossingen om de elektriciteitsvraag te verhogen tijdens de piekproductie van zonnepanelen.

Doordat zonnepanelen op zonnige momenten meer stroom opwekken dan dat er verbruikt wordt, ontstaan er volgens het netwerkbedrijf knelpunten op het elektriciteitsnet. Het bedrijf met het ei van Columbus voor dit probleem wacht een beloning van 30.000 euro.

Starthubs
Alliander heeft de zogenaamde ‘innovatie challenge’ gepubliceerd op het platform Starthubs waarop duizenden start-ups, scale-ups en mkb-bedrijven meedenken over de uitdagingen van bedrijven. ‘Deze challenge is een kans voor knappe koppen om mee te denken met een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van dit moment: de energietransitie’, aldus het netwerkbedrijf.

Alliander vraagt de duizenden ondernemers die zijn aangesloten bij Starthubs om oplossingen om de elektriciteitsvraag van de grote verbruikers van elektriciteit zoals glastuinbouwers, datacenters, boeren in landelijk gebied en fabrieken te verplaatsen naar, of te vergroten tijdens, de uren dat de zon volop schijnt. Als het extra aanbod van zonne-energie lokaal kan worden weggestreept tegen de vraag naar stroom dan kan het elektriciteitsnet de grote hoeveelheden opgewekte zonnestroom veel beter aan.

Achter de aansluiting
Een goede oplossing voor deze uitdaging moet aan een aantal criteria voldoen. Zo moet de oplossing achter de aansluiting van een grootzakelijke klant gerealiseerd worden. Verder moet er zicht zijn op een positieve businesscase voor alle betrokken stakeholders; dit betekent dat de oplossing gebaseerd moet zijn op een realistische bijdrage van alle partijen.

Ook moet de oplossing in ieder geval binnen een aantal jaren rendabel kunnen zijn voor de grootzakelijke klant en moet de door hem gedane investering terug te verdienen zijn. In het geval van een finale oplossing met een financiële component dient hierbij ook te worden aangegeven welk bedrag door de netbeheerder zou moeten worden bijgedragen om een positieve businesscase te kunnen ontwikkelen. Hoe lager dit bedrag, hoe interessanter de oplossing voor de netbeheerder. Alliander zoekt naar innovaties die in 2021 een proof of concept voortbrengen.

Tot 15 februari
Deelnemende partijen kunnen tot 15 februari hun ideeën inzenden. Daarna zal een expertteam van Alliander zich buigen over de ingezonden pitches en hieruit een winnaar kiezen. Deelnemers maken kans op een innovatiebudget van maximaal 30.000 euro om een pilotproject te realiseren en te testen.

De eerste innovatie challenge die Alliander vorig jaar uitschreef was een succes. Het netwerkbedrijf vroeg aan het bedrijfsleven om met ideeën te komen voor een sneller te produceren verbinding tussen de hoofd- en aansluitkabel in het elektriciteitsnet. Met dezelfde kwaliteit én veiligheid van de bestaande verbinding. Bij deze challenge zijn veel goede ideeën opgehaald, waarvan het beste idee van High Tech Alliance met Alliander inmiddels wordt doorontwikkeld.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten