
SolarNRG startte afgelopen zomer in opdracht van IXAS voor Rijkswaterstaat met de plaatsing van de zonnepanelen. Het project is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.
Verlagen energiegebruik
De tunnel is voorzien van licht asfalt en daarmee streven aannemerscombinatie IXAS en Rijkswaterstaat gezamenlijk naar steeds verder verlagen van het energiegebruik. Simon Jan Groenveld, projectleider zonnepark bij IXAS: ‘De zonnepanelen vullen het dak aan het uiteinde van de tunnel. Dit is een plek die geen onderdeel is van het park en aan het zicht is onttrokken. Een ideale plaats dus om ze te plaatsen. De zonnepanelen leveren 2 gigawattuur per jaar, hiermee kun je ruim 600 huishoudens tegelijkertijd van elektriciteit voorzien. Ze zijn direct aangesloten op het stroomnetwerk van de woonwijk die aan de noordkant van de tunnel ligt. De mensen die hier wonen, krijgen dus groene stroom direct uit de omgeving.’
‘De zonnepanelen boven op de Gaasperdammertunnel zijn iets unieks. De engineering, het veilig werken, de techniek, de logistiek, alles moest hier samenkomen voor een perfect eindresultaat. In totaal liggen er op een oppervlakte van 1,5 voetbalveld, 5.246 zonnepanelen die aangesloten zijn met 30 kilometer aan bekabeling’, vult Harjit Singh aan, marketingcoördinator bij SolarNRG.

Park
Naast de zonnepanelen komt er ook een groot park op het dak van de Gaasperdammertunnel. Dit park verbindt de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar. Wijken die eerst gescheiden werden door de snelweg A9. Het ontwerp voor de inrichting van het park is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam en betrokken bewoners. Het park moet eind 2021 klaar zijn.
De Gaasperdammertunnel is overigens met een lengte van 3 kilometer de langste landtunnel van Nederland. De tunnel maakt onderdeel uit van de wegverbreding A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg). De tunnel bestaat uit 5 tunnelbuizen met in totaal 11 rijstroken, waaronder een wisselstrook, en heeft als enige Rijkstunnel in Nederland op- en afritten halverwege de tunnel. 4 tunnelbuizen zijn inmiddels open. De wisselstrook voor in de spits volgt in 2026, zodra ook de uitbreiding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is afgerond. In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden. Het project A9 Holendrecht-Diemen is een van de projecten van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.