- Ruim 200.000 eigenaren van zonnepanelen in Vlaanderen krijgen geen compensatie
- Hoogte compensatie Vlaamse eigenaren van zonnepanelen bekend: maximaal 4.360 euro terug
- SolarCare: opbrengst zonnepanelen in 2020 gestegen naar 0,94 kilowattuur per wattpiek
- Veritec en ROC Midden Nederland starten opleiding tot monteur zonnepanelen
- China installeert in 1 maand tijd 23,3 gigawattpiek zonnepanelen
- PvdA: onderzoek subsidie voor uitrol zonnepanelen in Caribisch Nederland
- Ook SGP stelt Kamervragen over opkopen zonneparken door buitenlandse investeerders
- ASTER: aanbesteding huisvestingsmaatschappijen voor zonnepanelen wel voor kleinere installateurs
Provinciale N470 klaar: zonnepanelen in geluidsscherm wekken energie op voor verlichting
Boskalis heeft de werkzaamheden aan de N470 afgerond. De provinciale weg bevat onder meer een geluidsscherm met zonnepanelen. De zonne-energie wordt lokaal opgeslagen in een batterij.
Boskalis heeft van de provincie Zuid-Holland de opdracht gekregen om van de N470 een energieopwekkende en CO2-neutrale weg te maken. Het bedrijf gaf vorig jaar april het startschot voor de werkzaamheden aan de N470.
CO2-negatief
De weg is volgens de betrokkenen de duurzaamste weg van Nederland. De 220 zonnepanelen in het geluidsscherm bij Delfgauw wekken gelijkstroom op die direct wordt opgeslagen in een batterij. Die wordt vervolgens via een DC-stroomnet gebruikt om 323 lichtmasten en 225 verkeerslichten langs de weg van stroom te voorzien. De batterij zorgt ervoor dat de stroom die overdag wordt opgewekt, ’s avonds gebruikt kan worden. Het door Dynniq ontworpen DC-grid is een van 16 innovaties die de N470 over de hele lengte van 17 kilometer de duurzaamste weg van Nederland maken.
De N470 is CO2-negatief doordat de weg meer CO2 compenseert dan dat er vrijkwam bij de werkzaamheden. Het werk aan de N470 heeft 1.600 ton CO2 uitgestoten, terwijl tijdens het groot onderhoud en de levensduur van de weg ruim 5.000 ton CO2 bespaard en gecompenseerd wordt met maatregelen in en rond de weg, zoals asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt, slimme verkeerslichten en natuurlijk het zelfvoorzienend energienetwerk langs de weg dat de lichtmasten en verkeerslichten van eigen duurzame stroom voorziet.