logo
wvhj2023
© Batenburg
© Batenburg
9 november 2020

Batenburg Techniek levert inkoop, trafo- en inverterstation voor zonnecarport Bloemendaal

Batenburg Techniek heeft een inkoop, trafo- en inverterstation geleverd voor de zonnecarport Bloemendaal. Door de gekozen componenten is het mogelijk om het pv-systeem in de toekomst uit te breiden met batterijen.

Rooftop Energy rondde onlangs de bouw af van de 10.000 vierkante meter grote overkapping met zonnepanelen op 2 parkeerterreinen van het strand in Bloemendaal aan Zee. De carports bieden plaats aan 800 auto’s en gaan jaarlijks 2 miljoen kilowattuur zonnestroom opleveren.

Technische verantwoordelijkheid
Zowel de omliggende strandtenten als de geparkeerde elektrische auto’s – er zijn nu 30 laadpunten op de parkeerterreinen – kunnen van deze zonne-energie profiteren. Het project werd in opdracht van Rooftop Energy en Adamant Solar gerealiseerd door Batenburg Energietechniek en Batenburg Installatietechniek.

‘Als Rooftop Energy zijn wij financier, ontwikkelaar, eigenaar en exploitant’, duidt Richard Weemen, projectmanager van Rooftop Energy. ‘Onze klanten hoeven dus niet zelf te investeren en ook geen technische verantwoordelijkheid te dragen. Wij ontvangen de opbrengst van de opgewekte elektriciteit en betalen hun voor huur van de ruimte. Wij investeren in, en gaan relaties aan voor de lange termijn, want een project als dit moet 25 jaar stroom kunnen produceren. Dat betekent dus ook dat we hoogkwalitatieve installaties moeten leveren. Mede daarom werken we met Batenburg Techniek. Zij hebben als groep van bedrijven alle benodigde disciplines in huis en bieden mij 1 aanspreekpunt voor het hele project.’

Uit te breiden met energieopslag
Job Ferdinandus, accountmanager en productmanager bij Batenburg Energietechniek, over de zonnecarport: ‘Samen met Rooftop Energy en ons zusterbedrijf Batenburg Installatietechniek ontwikkelden we het park. Batenburg leverde alle elektrotechnische componenten, zowel die waarvan wijzelf importeur zijn, als andere onderdelen. Zo leverden we een inkoopstation dat voldoet aan de eisen van Alliander, en een trafostation dat specifiek is ontwikkeld voor pv-panelen. Bijzonder in het ontwerp is de busbar (railkoker) die naar het inverterstation leidt dat de stroom van de pv-panelen ontvangt. De keuze voor een busbar, waar je nog allerlei componenten aan vast kunt klikken, maakt het mogelijk om in de toekomst uit te breiden met energieopslag in accu’s, dan wel waterstof. Tot slot zorgde Batenburg Installatietechniek voor de verlichting en camera’s. En dit alles dus voor 2 parkeerterreinen.’

‘Zowel in het ontwerp als in de uitvoering moesten we rekening houden met de bijzondere ligging: aan zee’, zegt Patrick Kleine Schaars, projectmanager bij Batenburg Installatietechniek. ‘Door wind, zout en zand is hier een grotere kans op corrosie. Dus je kiest voor rvs-beugels en -clips, behandelt elk schroefgat en maakt de containers zoveel mogelijk wind- en daarmee zanddicht. Verder fabriceerden we de installatie prefab in onze eigen werkplaats, onder gecontroleerde omstandigheden. Daardoor konden we sneller en voordeliger werken. Ter plekke leverden we complete containers af die in 1 dag aan elkaar konden worden gekoppeld. De fundering en de staalconstructie werden gemaakt door MORRENsolar, en Xperal Zonnepanelen leverde en monteerde de zonnepanelen.’

In onderstaande video van Batenburg is te zien hoe de koppeling van een inverterstation met een zonnepark in zijn werk gaat:

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten