
Sinds de allereerste start van Eurotron loopt het bedrijf internationaal voorop met state-of-the-art productieapparatuur voor het maken van achterzijdecontactzonnepanelen.
De nieuwe standaard
‘We zijn verheugd betrokken te zijn bij veel initiatieven, en onze kennis en langdurige ervaringen met materialen en productieprocessen te delen’, stelt Eurotron-projectleider Jeroen van den Berg. ‘Binnen Eurolab, ons goed geoutilleerde laboratorium, vinden momenteel veel R&D-projecten plaats. We faciliteren ook de preproductie van de volgende generatie achterzijdecontactzonnepanelen. We hebben ons gericht op dit type zonnepanelen vanwege de verbetering van de prestaties en duurzaamheid ten opzichte van traditionele zonnepanelen. Het is mooi om te zien dat de markt nu klaar lijkt voor grootschalige introductie. Achterzijdecontactzonnepanelen worden zeker de nieuwe standaard, het is slechts een kwestie van tijd.’
Alle formaten
Eurotron ontving afgelopen kalenderjaar onder meer orders voor de gigawattfabriek van Sunport Power in China en de Amerikaanse fabrikant Silfab Solar. Het bedrijf heeft inmiddels wereldwijd productieapparatuur geleverd met een jaarlijkse capaciteit van 3 gigawattpiek; oftewel zo’n 9 miljoen zonnepanelen.
Om klanten de mogelijkheid te bieden om grootformaat zonnepanelen met achterzijdecontactzonnecellen te produceren, startte het bedrijf eerder dit jaar met een upgrade van zijn hightechproductietools. Deze zijn daardoor geschikt om alle zonnepanelen, alle celformaten (met verschillende wafergroottes, halve zonnecellen en 6-hoekig) en celtypen (metalwrapthrough, interdigitated backcontact en heterojunctie-achterzijdecontact) te produceren met een maximale grootte van 1.400 bij 2.600 millimeter.
Nieuwe generatie in beeld
Op onderstaande video is de preproductie in het Eurolab te zien.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.