
Die wedstrijd ging namelijk vanwege de coronapandemie niet door.
3 onderdelen
Omdat ieder een jaar lang zijn studie heeft stopgezet en hard heeft gewerkt om zelf een zonneboot te ontwerpen en te bouwen, wilde het team van de TU Delft laten zien waar de huidige groene technologie toe in staat is en organiseerde zelf een race.
De race bestond uit 3 onderdelen; duurrace, slalom en sprint. Race-offficer Eva Smits van het TU Delft-team legt uit: ‘Helaas bevatte de dag veel tegenslagen. De duurrace begon goed, we hadden een vliegende start en lagen een korte tijd zelfs op kop. Helaas kregen we daarna problemen met de motor en moesten we terug naar de haven om dit te repareren.’
De uiteindelijke nummers 1 Clafis Victron Energy Solar Team en nummer 2 Sunflare Solarteam haalden daardoor het Delftse team in, terwijl Twente Solar Team ook met technische problemen achterbleef.
Niet meer vliegen
Smits vervolgt: ‘Na een snelle reparatie in de haven konden we alsnog onze derde plek veiligstellen. Daarna was de slalomrace. Vlak voor de start ging het regelsysteem dat de stand van de vleugels bepaalt stuk. Hierdoor konden we niet meer vliegen tijdens de slalomrace en moesten we een reparatie van 4 uur in 1 uur proppen. Het leek te lukken, maar uiteindelijk is het toch mislukt, waardoor we de topsnelheidrace op de romp moesten varen. Hierdoor werd een derde plek in het eindklassement behaald. We zijn overall derde geworden, maar toch zijn we erg blij. Alleen ons team en Solar Boat Twente hebben dit jaar een compleet nieuwe zonneboot gebouwd. Je merkt dan toch dat die kinderziekten hebben, waar de andere boten geen last van hadden.’
Dat het TU Delft Solar Boat Team de derde plek veilig kon stellen, kwam mede dankzij het geheime wapen: haaienhuid (shark skin) op de draagvleugels. Om de weerstand van het water zo klein mogelijk te maken, kan de boot door middel van draagvleugels opstijgen uit het water. Hierdoor kan de boot 35 kilometer per uur vliegen op het vermogen van een waterkoker. Op de draagvleugels onder de boot is een folielaag aangebracht die bestaat uit kleine ribbelstructuren. Deze kunstmatige haaienhuid werkt als een tweede huid die ervoor zorgt dat de boot nog soepeler door het water glijdt. De techniek werd eerder gebruikt bij olympische bobsleeën, racevliegtuigen en grote zeiljachten, met als doel om nog harder te gaan.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.