Uit het End User Insights-rapport van het onderzoeksbureau blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan het kopen boven het huren van zonnepanelen.
Bekend merk
Bovendien kiezen consumenten het liefst voor een bekend zonnepaneelmerk. Ook zijn de resultaten over een opwekgarantie opvallend.
‘Wij zien aan alle resultaten dat consumenten kiezen voor zekerheid’, stelt Rolf Heynen, directeur van Dutch New Energy Research. ‘Dit biedt kansen, want de installateur die onzekerheid weet weg te nemen tegen de juiste prijs krijgt eerder de opdracht. Fabrikanten die al bekend zijn door andere consumentenproducten genieten de voorkeur op de residentiële markt en kunnen dit voordeel verder uitbuiten. Dit wordt tevens bevestigd in een eerder onderzoek naar de merkbekendheid van zonnepanelen en omvormers.’
Dutch New Energy Research stelt met zijn analyse fabrikanten en installateurs te kunnen helpen met het optimaliseren van hun propositie en conversie, omdat het in kaart brengt welke psychologische overwegingen consumenten maken als zij investeren in zonnepanelen. De prijsgevoeligheid van het huren versus kopen van zonnepanelen en extra opties, zoals een opwekgarantie, monitoring en onderhoud worden ook besproken in het End User Insights-rapport. Dit rapport is onderdeel van de Dutch Solar Quarterly.