logo
wvhj2023
© Alfen
© Alfen
13 juli 2020

Alfen: ‘Het is moeilijk voorspellen hoe de markt zich ontwikkelt’

Alfen bracht in 2011 zijn eerste industriële batterijsysteem op de markt en breidde daarna het portfolio snel uit. Daarmee behoort het tot de internationale voorhoede in deze technologie.

De producten worden op steeds meer plekken ingezet, bijvoorbeeld voor optimalisatie van de netaansluiting, energiehandel, frequentieregeling en het maximaliseren van het gebruik van lokale zonne-energie. Directeur Strategie en Communicatie Adriaan van Tets onderstreept echter dat er nog een weg te gaan is, zowel bij aanbieders en gebruikers als overheden, voordat de markt volwassen is.

Alfen werd opgericht in 1937 en groeide uit tot een toonaangevende onderneming in het engineeren, fabriceren, implementeren en onderhouden van producten voor het elektriciteitsnet. Zo levert het transformatorstations aan netwerkbedrijven en slimme micronet-oplossingen voor grootschalige energie-installaties. In 2008 startte het met de ontwikkeling van laadstations voor elektrische voertuigen.

Mainstream
‘Een aantal jaren later begonnen we na te denken over de volgende stap’, vertelt Van Tets. ‘Een elektrische auto verbruikt bij gemiddeld gebruik significant meer elektriciteit dan een gemiddeld huishouden. Een paar opladers in een wijk is geen probleem. Maar als we straks allemaal zo’n auto hebben, dan raken de huidige netten op een gegeven moment overbelast. Je kunt die verzwaren door bijvoorbeeld transformatorstations bij te plaatsen en/of energieopslag toe te passen die voor extra vermogen kunnen zorgen tijdens pieken. Tegelijkertijd kiezen we voor steeds meer zon en wind. Dat is lastig. Je hebt het over productie uit fluctuerende bronnen. Ook dat heeft consequenties voor het net en wat betreft energiezekerheid, doordat het lastig is vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Al die overwegingen leidden tot een gedachte die nu mainstream is, maar toen nog vernieuwend: de opslag van elektriciteit gaat relevant worden in ons energiesysteem.’

Engineeringsopgave
Alfen bracht zijn eerste batterij in 2011 op de markt: TheBattery. Van Tets onderstreept dat zo’n groot opslagsysteem complexe technologie is.

‘Er zijn mensen die denken dat wij slechts lithium-ionbatterijen stapelen. Het gaat echter ook om de integratie van allerhande componenten zoals omvormers en controlesystemen. Daarnaast moet je specifieke software ontwikkelen voor de aansturing en monitoring. Dat alles is een flinke engineeringsopgave, bijvoorbeeld uit het perspectief van het garanderen van systeemoptimalisatie, veiligheid en het bewerkstelligen van de gewenste functionaliteit. Overwegingen die daarbij spelen, zijn onder andere het controleren van een optimaal klimaat in de containers, applicatiemogelijkheden, of het systeem stationair of mobiel moet zijn, gebruiksvriendelijkheid en de keuze voor de batterijen zelf.’

Lees hier het volledige artikel ‘Alfen bouwt voort op first mover advantage in industriële batterijsystemen’ in de juni 2020-editie van Smart Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten