‘Velen delen de ambitie voor groen economisch herstel. Daarbij kunnen we aansluiten bij alle goede dingen die er al gebeuren. Met deze campagne willen wij dit zichtbaar maken’, zegt Olof van der Gaag, directeur van de NVDE. ‘Juist de grootschalige steunmaatregelen die de economie door de coronacrisis heen helpen, kunnen haar nu ook in duurzame richting bewegen. Er is geen betere banenmachine dan het Klimaatakkoord. Dit is dé kans om een volgende potentiële crisis, namelijk klimaatverandering, te helpen verminderen.’
Extra maatregelen nodig
De NVDE doet maandelijks onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis voor de energietransitie. Veel praktische problemen nemen af, maar het is ook duidelijk dat er extra maatregelen nodig zijn om projecten te kunnen versnellen, vraaguitval te voorkomen en de investeringszekerheid te vergroten.
In een campagnefilm portretteert de NVDE duurzame doeners: consumenten en bedrijven die doorwerken aan de energietransitie, corona of niet. Consumenten en bedrijven die zich hierdoor aangesproken voelen, worden op weg geholpen naar duurzame maatregelen, zoals isolatie, zonnepanelen, elektrisch rijden en duurzame warmte. Ze kunnen ook hun eigen initiatieven in het zonnetje zetten in het kader van de Duurzame Doorstart. Tientallen bedrijven die lid zijn de NVDE gaven input voor de campagne en helpen mee de film en andere uitingen te verspreiden via hun eigen communicatiekanalen.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.