logo
wvhj2023
© Tempress
© Tempress
6 juli 2020

Nieuw elan bij Tempress: ‘We willen volgend jaar weer helemaal gezond zijn’

Machinebouwer Tempress heeft een nieuwe eigenaar: venturecapitalist Innovation Industries nam het bedrijf april dit jaar over. Daarmee kan het bedrijf weer vooruitkijken; investeren in een nieuwe toekomst en groei.

Hoewel het daarbij de strikte focus op de solar loslaat, blijft vooroplopen in innovatie in deze markt een belangrijke doelstelling. ‘Dat is de enige wijze waarop wij succesvol kunnen zijn in de niet-aflatende, hevige en wereldwijde concurrentieslag’, aldus Pieter de Groot.

Tempress heeft een lange geschiedenis. Het bedrijf uit Vaassen bestaat inmiddels meer dan een halve eeuw. Het ontwikkelde zich tot een gerenommeerde ontwikkelaar en fabrikant van horizontale diffusieovens voor de halfgeleiderindustrie. Met de opkomst van solar zag het een nieuwe groeimarkt en sprong daar rond de millenniumwisseling vol in. Het leverde honderden systemen aan zonnepaneelproducenten in Europa en China. Maar het was ook gevoelig voor de volatiliteit van de solar markt. Waar het bedrijf eens 400 mensen in dienst had, zijn dat er nu nog 80. In april 2019 werd het door het Amerikaanse moederbedrijf Amtech in de etalage gezet; met een nieuwe eigenaar zou het zich beter kunnen positioneren om de concurrentie aan te gaan in de internationale zonne-energiesector.  Waar ging het mis met Tempress? Hoe kan een bedrijf dat technologisch vooroploopt in zijn markten en de afgelopen jaren diverse miljoenenorders binnenhaalde voor de levering van zijn productiemachines, onder andere voor bifaciale zonnepanelen, het zo moeilijk hebben? Daarvoor zijn volgens De Groot 2 hoofdredenen.

‘China is al lang niet meer dat lagelonenland dat alleen maar goed is voor massaproductie van simpele producten. De machinebouwers daar kregen steeds beter onder de knie wat wij doen. Tempress investeerde zwaar in R&D en engineering om de toon in innovatie te blijven zetten. Maar daar betaalden we Nederlandse prijzen voor. Onze producten waren daardoor wel de beste, maar niet de goedkoopste in de markt. Ondertussen ging de Europese zonnepanelenindustrie teloor. Onze concurrenten in Azië kregen daardoor een nog betere positie. Daarnaast verwaarloosden we onze basis. We hadden ooit een flinke voet aan de grond in de halfgeleiderindustrie. Van onze 400 mensen focuste op een gegeven moment 80 procent zich op onze solar activiteiten. Als het dan minder gaat in die markt dan heb je een probleem.’

Lees hier het volledige artikel ‘We willen volgend jaar weer helemaal gezond zijn’ in de juni 2020-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten