
Mazda lanceerde deze maand zijn eerste elektrische auto. In het najaar komt de volledig elektrische Mazda MX-30 op de markt. Om elektrisch rijden zowel bij bedrijven als consumenten te promoten, wil de Belgische importeur het goede voorbeeld geven door de eigen bedrijfsterreinen uit te rusten met oplaadpunten voor werknemers en bezoekers.
MX-30
Vanaf de lancering van deze elektrische MX-30 SUV zal Mazda zijn personeel (red. Mazda Logistics Europe en Mazda Motor Belux) de kans geven om met het elektrische model te gaan rijden. Om dit mogelijk te maken en om een vlotte overgang van hun verbrandingsauto’s naar hun elektrische MX-30 te garanderen, installeert de importeur tal van laadpalen op zijn eigen bedrijfslocatie.
Op dit ogenblik zijn reeds 43 van de in totaal 85 laadpunten operationeel en er wordt ook een snellader geïnstalleerd op de bezoekers- en personeelsparking in samenwerking met energieleverancier Eneco.
Mazda gebruikt 73 procent van de geproduceerde elektriciteit uit de zonnepanelen en stuurt de overtollige energie naar het stroomnet.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.