logo
wvhj2023
© Fastned
© Fastned
2 juni 2020

Onderzoek Rijkswaterstaat: combineer netaansluiting snellaadstations en zonnepanelen

Het combineren van de netaansluiting voor snellaadstations van elektrische auto’s en zonnepanelen op rijksgronden levert grote voordelen op. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat.

Hoe kan de groeiende vraag naar stroom voor snellaadstations en de wens om meer duurzame stroom op te wekken op rijksgronden worden gecombineerd? Die vraag onderzocht Qirion Energy Consulting, onderdeel van Alliander, voor Rijkswaterstaat.

2.900 snellaadstations
Het onderzoek toont aan dat tot 50 procent op kosten en materialen kan worden bespaard door elektriciteitsaansluitingen voor snellaadstations en zonnepanelen te combineren.

Rijkswaterstaat staat voor 2 uitdagingen. In sneltreinvaart ontstaan snellaadstations voor elektrische auto’s langs rijkswegen. TNO berekende dat er in 2030 zo’n 2.900 snellaadstations zullen zijn, waarvan 115 voor elektrische vrachtauto’s. Daarnaast streeft Rijkswaterstaat naar meer duurzame opwek op rijksgronden naast snelwegen. Met zijn kennis en kunde van het energienet onderzocht Qirion Energy Consulting voor Rijkswaterstaat hoe de groeiende vraag naar stroom voor snelladers en het opwekken van duurzame energie op rijksgronden kan worden gecombineerd.

50 procent besparing
De analyse van Qirion Energy Consulting liet zien dat het combineren van een elektriciteitsaansluiting voor een snellaadstation en zonnepanelen, die zich dicht bij elkaar in de buurt bevinden, goedkoper te realiseren is dan 2 aparte aansluitingen. Er kan tot 50 procent worden bespaard op kosten en materialen. Bijvoorbeeld omdat er minder elektriciteitskabels worden gelegd. Zo kan het laadstation en zonnepark nog sneller worden gerealiseerd. Het advies van Qirion aan Rijkswaterstaat is om de bevindingen te toetsen in proefprojecten.

Het onderzoek laat ook zien dat na 2030 opslag van energie mogelijk is. De opgewekte energie van de zonnepanelen wordt opgeslagen en ingezet voor ladende auto’s bij de snellader. Zo worden pieken op het elektriciteitsnet voorkomen en het aandeel lokaal opgewekte energie voor de snelladers vergroot. Verder kan slim laden – het verzetten van laadmomenten van elektrische auto’s naar tijdstippen waarop de stroomvraag lager is – voor meer ruimte op het net zorgen.

Qirion Energy Consulting adviseert Rijkswaterstaat om samen met netbeheerders te zoeken naar mogelijkheden om eerder te kunnen acteren op ontwikkelingen en tijdig voldoende ruimte op het stroomnet te creëren. Daarbij helpt het bijvoorbeeld dat aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen niet apart, maar gebundeld worden ingediend. Op deze manieren kan Liander op tijd ruimte op het elektriciteitsnet creëren.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten