Het energieopslagsysteem van 12 megawatt is onder meer bedoeld om het elektriciteitsnet in balans te houden.
Factory Acceptance Test
Terwijl op de bouwlocatie de komende weken de laatste werkzaamheden worden verricht voor de fundering, vordert volgens Vattenfall ook de bouw van het energieopslagsysteem. In totaal worden er dus 12 zeecontainers gebouwd: 6 containers vol met batterijen en 6 met randapparatuur voor de batterijen, te weten omvormers en transformatoren. De batterijen van BMW worden ook gebruikt in de elektrische auto BMW i3.
Daarnaast is er ook nog een batterij-substation, dat alle systemen met elkaar verbindt en het hele energieopslagsysteem aansluit op de rest van het energiepark. De containers worden zoveel mogelijk voorbereid op locatie in Almere bij Alfen, de hoofdaannemer voor de batterijen. Alle batterijen en andere apparatuur worden al in de fabriek in de containers geïnstalleerd, zodat er straks zo min mogelijk werk op de bouwlocatie zelf hoeft te gebeuren. Dit proces wordt eind mei afgesloten met een belangrijke controle: de Factory Acceptance Test (FAT).
Aansluiting rond de zomer
Wanneer de fundering klaar is, moet deze eerst drogen en uitharden. Rond de zomer wordt het energieopslagsysteem van de fabriek naar de bouwlocatie vervoerd en wordt alles aangesloten. Als alle containers en het substation geplaatst zijn en door middel van een kabel verbonden zijn met het substation van het totale energiepark, volgt een tweede testperiode op locatie.