
Coolblue kondigde in het voorjaar van 2019 aan in de verkoop en installatie van zonnepanelen te stappen. Tegelijkertijd begon het met een zoektocht naar 1.000 installateurs. Daarmee maakte het bedrijf direct zijn inzet duidelijk. Het wil de grootste worden in het residentiële segment van de zonne-energiemarkt in Nederland en België, en wel binnen afzienbare tijd. Dat leidde logischerwijs tot onrust bij diverse marktpartijen. 8 maanden na de daadwerkelijke start is er meer duidelijk over de eerste resultaten van Coolblue. Het bedrijf realiseert inmiddels tientallen installaties per week en is daarmee hard op weg om zijn doel te verwezenlijken.
‘Voor ons was het uitbreiden van ons aanbod met zonnepanelen een logische stap’, aldus Zwart. ‘Het is een interessante markt waar nog heel veel ruimte in zit en het product is vanuit het zakelijke model van Coolblue gezien niet anders dan een wasmachine, televisie of vaatwasser. Wij helpen consumenten bij hun keuze, bezorgen en installeren, en bieden service. Daarbij optimaliseren we die gehele keten; alle stappen in het klantcontact zijn ingericht op het bieden van een uitstekende klantervaring. Natuurlijk is het inrichten van dat proces in het geval van pv-installaties complexer dan bij andere apparaten die we verkopen, onder andere vanwege de technologie en omdat we nieuw zijn in de business. Maar dat het kon, daarvan waren we overtuigd, zeker met de goede naam die we hebben opgebouwd bij heel veel Nederlanders. Bovendien houden we wel van een uitdaging. Die gaan we nu vol aan.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.