
Het faillissement is onderdeel van een overname van de activiteiten en het aantrekken van groeikapitaal.
ZEP werd in 2013 opgericht door een groep Urker ondernemers. Na de eerste fase van productontwikkeling groeide het bedrijf in building integrated pv (bipv) snel. Directeur Jan Bakker stelde in de maart 2019-editie van Solar Magazine zijn producten als een geduchte concurrent te zien voor traditionele zonnepanelen op de Europese daken. ‘Onze pv-dakpannen doen niet onder in rendement, zijn flexibeler in hun toepassing en bovendien gewoon veel mooier’, aldus Bakker destijds.
Doorstart
Sinds begin 2019 heeft ZEP volgens Bakker de koers gewijzigd. Richtte het bedrijf zich tot die tijd op de consumentenmarkt, sindsdien ligt de focus op de business-to-businessmarkt. Door levering aan aannemers, ontwerpers en groothandels wil het bedrijf uiteindelijk bij de consument terechtkomen.
‘Voor deze nieuwe marktpositie is een nieuwe entiteit gewenst met andere aandeelhouders en groeikapitaal’, stelt Bakker. ‘Wij hebben ons eigen faillissement aangevraagd, uiteraard met respectering van rechten van onze relaties (red. de rechtbank Midden-Nederland sprak deze week het faillissement uit). Binnen 2 tot 4 weken verwachten wij de doorstart formeel te kunnen bevestigen. Met ZEP 2.0 zetten we in op verdere groei en breiden we ook uit met de ontwikkeling van andere bipv-producten.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.