Het havenbedrijf stelt nauwlettend de adviezen van nationale autoriteiten op het gebied van gezondheid en veiligheid op te volgen en maatregelen te hebben getroffen om de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen. De Port Health Authority Rotterdam houdt zich bezig met de bestrijding van infectieziekten in de haven van Rotterdam. Het Haven Coördinatie Centrum is het aanspreekpunt. Met betrekking tot het COVID-19-virus hebben de Divisie Havenmeester en de GGD Rotterdam-Rijnmond een coördinerende rol en stemmen dagelijks af.
8,8 gigawattpiek
De haven van Rotterdam is cruciaal voor de Europese import van zonnepanelen. Eerder deze maand werd bekend dat Nederland in 2019 wereldwijd de meeste Chinese zonnepanelen heeft geïmporteerd, te weten 8,8 gigawattpiek. De haven van Rotterdam speelt daarbij een cruciale rol. De productie bij de wereldwijde top 10 van fabrikanten van zonnepanelen bevond zich half maart weer op een niveau van 84 procent en daarmee zullen veel zonnepanelen de komende weken de haven van Rotterdam bereiken.
Vitaal proces
Scheepvaartafwikkeling is door de rijksoverheid inmiddels gekwalificeerd als een vitaal proces. De Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam is daarbij aangemerkt als vitale aanbieder voor de afwikkeling van het scheepvaartverkeer.
De Divisie Havenmeester beschouwt het vitale proces van scheepvaartafwikkeling breder dan enkel de Divisie Havenmeester, en stelt zich op het standpunt dat dit tevens de scheepvaartafhandeling en direct daaraan gerelateerde havenprocessen en gerelateerde achterlandtransportprocessen en warehousing omvat. Als het ketenproces immers niet als geheel wordt uitgevoerd, ontstaat er congestie in de haven en in het aanloopgebied, evenals schaarste op de markt. Dat ontwricht volgens de Divisie Havenmeester de veilige en vlotte afwikkeling van de scheepvaart en de samenleving als geheel. Men acht het daarom cruciaal dat alle ketenprocessen voor scheepvaartafwikkeling doorgang vinden.
24/7
Chief executive officer van de haven van Rotterdam, Allard Castelein, hierover: ‘Gelet op de economische betekenis van de haven is het vanzelfsprekend dat scheepvaartafhandeling door de rijksoverheid is benoemd als een proces van vitale betekenis, zowel voor Nederland als voor consumenten en producenten in het Europese achterland. Verladers, rederijen, maakindustrie, de consument: iedereen rekent op Rotterdam. Ik ben er trots op dat het havenindustriële complex deze belangrijke verantwoordelijkheid dag in dag uit waarmaakt. Van scheepvaartloods en roeier tot wereldspelers in containeroverslag en olieraffinaderijen dragen daaraan bij. Goederenoverslag en -productie gaan onverminderd door. De Divisie Havenmeester zorgt voor veiligheid en orde op het water. De haven draait gewoon door en is 24/7 operationeel.’