Dit is een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Verlichting en schakelaars
Op dit moment zijn 3,3 miljoen huishoudens in het bezit van een of meerdere smarthomeproducten (42 procent). In 2018 had 36 procent een smarthomeproduct in huis. In 2017 was dit nog maar 29 procent. Het bezit van smarthomeproducten groeit binnen alle segmenten, waarbij de meeste huishoudens producten in de segmenten ‘verlichting & schakelaars’ en ‘energie & verwarming’ bezitten. De slimme speaker is het snelst gegroeid in de afgelopen periode.
Mannen en 18- tot 49-jarigen zijn relatief vaker in het bezit van smarthomeproducten. Deze groep is een belangrijke voorloper in de adoptie van technologische innovaties. Een kwart van de Nederlandse consumenten (24 procent) is positief over smart home en de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen. In 2018 was dit nog 27 procent. Consumenten zijn dus iets minder positief.
Kostenbesparing
Gemak en comfort blijven de belangrijkste drijfveren, maar ook kostenbesparing is een belangrijke reden. Consumenten die minder enthousiast zijn, geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen of dat men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product (nog) niet ziet.