logo
wvhj2023
© Peter De Kievith | Dreamstime.com
© Peter De Kievith | Dreamstime.com
10 maart 2020

Bureau CRG ziet machtspositie groeien, leveranciers zonnepanelen trekken toegevoegde waarde in twijfel

Wie een blik werpt op de Databank Gecontroleerde Kwaliteitsverklaringen en Gelijkwaardigheidsverklaringen van het Bureau Controle en Registratie Gelijkwaardigheidsverklaringen (BCRG) krabt zich achter de oren.

De database telt namelijk meer kwaliteitsverklaringen van zonneboilers (62) dan van zonnepanelen (52). En dat terwijl de afzetmarkt voor zonnepanelen vele malen groter is. Het verschil in de databank is tekenend voor het beeld dat de Nederlandse zonne-energiesector van het BCRG heeft. De redactie van Solar Magazine legde haar oor te luister bij diverse zonnepaneelleveranciers en Annemarie Costeris, die namens de NVDE zitting heeft in de raad van advies van het BCRG.

‘Fabrikanten en importeurs moeten een registratie bij het BCRG niet zien als een administratieve last, maar als een marketinginstrument. Je kunt er ook mee te koop lopen in plaats van te klagen’, stelt Costeris. Het streven naar gelijke kansen voor de verschillende energietechnologieën is voor de NVDE reden waarom zij zitting heeft genomen in de raad van advies van het Bureau CRG.

Costeris: ‘Wij streven voor een versnelling van de energietransitie, zodat Nederland zo snel mogelijk voor 100 procent op duurzame energie overschakelt. In die ambitie schuilen een aantal belangrijke hoekstenen. Een daarvan is dat we geloven dat we alle technologieën nodig hebben. Dat betekent niet alleen een gelijk speelveld tussen fossiele en duurzame-energietechnieken, maar bijvoorbeeld ook een gelijk speelveld tussen zonnewarmte en zonnestroom. Het BCRG draagt hier ons inziens aan bij door het publiceren van gecontroleerde gelijkwaardigheids- en kwaliteitsverklaringen, wat ervoor zorgt dat de verschillende technieken met de juiste rekenwaarde meegenomen worden in de verschillende berekeningen en softwarepakketten.’

Lees hier het volledige artikel ‘Zie het niet als een administratieve last, maar als een marketinginstrument’ in de maart 2020-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten