Het betreft een pilot met speciale zonnepanelen die tot doel heeft te onderzoeken hoe de zonnepanelen zich in de praktijk op Texel houden.
Wijdverbreid op het eiland
De pilot is ontwikkeld, geproduceerd en wordt uitgevoerd door Texel4Trading in samenwerking met de RoosGroep en Holland Composites. De gemeente ondersteunt de pilot vanwege de mogelijke potentiële bijdrage die deze oplossing wijdverbreid op het eiland kan leveren aan de energieambitie.
Concreet is er nieuw beton gestort en op een deel daarvan zijn zonnepanelen geplaatst. Net zoals het beton, voldoen de zonnepanelen volgens de gemeente ruim aan alle wettelijke eisen, waaronder de stroefheid, die aan fietspaden worden gesteld. De stroom wordt geleverd aan een boerderij in de buurt.
Half jaar
De zonnepanelen blijven minstens een half jaar liggen. De stroomopbrengsten worden gemeten en de slijtvastheid en stroefheid van het oppervlak wordt in de gaten gehouden. Na afloop van de pilotperiode wordt aan de hand van de resultaten gekeken of de proef kan worden uitgebreid.
‘In tegenstelling tot andere pilots met zonnefietspaden in het land, zijn de zonnepanelen hier in een composiet materiaal gegoten en dat is op het beton verlijmd’, aldus de gemeente. ‘Dit betekent dat met dit concept ook zonnepanelen op bestaand beton geplaatst kunnen worden. Het betekent ook dat als 1 zonnepaneel beschadigd raakt, dit vrij gemakkelijk vervangen kan worden.’
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.