Nu het coronavirus steeds verder om zich heen grijpt, verwacht Wood Mackenzie dat de batterijproductie in 2020 zal dalen met een volume van 26 gigawattuur tot 237 gigawattuur.
Tesla getroffen
Tesla stelde afgelopen week nog dat de productie van zijn Gigafactory in Shanghai na Chinees nieuwjaar slechts 1,5 week extra zou stilliggen. 'We kunnen kosten of vertragingen oplopen met betrekking tot deze gebeurtenissen die buiten onze controle liggen. Deze kunnen materieel een nadelige invloed hebben op onze activiteiten, bedrijfsresultaten en financiële toestand', aldus Tesla.
De analisten van Wood Mackenzie stellen dat, naast de provincie Hubei waar het virus uitbrak, ook de provincies Shandong, Jiangsu, Zhejiang, Fujian, Anhui en Guangdong getroffen zijn door quarantainemaatregelen. Deze provincies zouden aanvankelijk goed zijn voor 61 procent van de totale Chinese batterijproductie. Die batterijen vinden niet alleen hun weg naar energieopslagsystemen, maar ook naar elektrische auto's.
Audi legt productie stil
Autofabrikant Audi heeft in Brussel de productie van de elektrische auto e-tron tijdelijk stilgelegd. Door het coronavirus kampt de producent tijdelijk met een tekort aan batterijen. Dit bevestigt het bedrijf tegen persbureau Bloomberg. Het probleem wordt veroorzaakt doordat de toevoer vanuit Polen van accupakketten van de Zuid-Koreaanse leverancier LG Chem stokt. Eerder stelden analisten van IHS Markit dat de productie van elektrische voertuigen door tekorten bij diverse fabrikanten met maar liefst 1,7 miljoen auto's kan terugvallen.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.