Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Marktbarometer: ‘Klein percentage consumenten weigert slimme meter vanwege zonnepanelen’
foto: Enexis

Marktbarometer: ‘Klein percentage consumenten weigert slimme meter vanwege zonnepanelen’

10 procent van de consumenten die zijn slimme meter weigert, stelt dit te doen omdat ze bang zijn dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen.

Dat blijkt uit een marktbarometer die minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via de jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.

Op schema
Belangrijkste uitkomst is dat nog steeds een grote meerderheid (88 procent) van de burgers positief staat tegenover het plaatsen van een slimme meter. De uitrol van de slimme meter ligt tot nu toe op schema en de verwachting is dat eind 2020 circa 80 procent van de kleinverbruikers een slimme meter zal hebben.

Circa 20 procent van de consumenten met een slimme meter heeft thuis een energieverbruiksmanager. De meerderheid daarvan geeft aan dat zij daarna bewuster omgaan met het gebruik van energie.

1 op 10 weigert
1 op de 10 consumenten (10 procent) die een aanbod voor een slimme meter hebben gekregen, heeft de plaatsing geweigerd. Nog eens 3 procent heeft de slimme meter na plaatsing administratief laten uitzetten; een toename van 1 procent. Als redenen om de slimme meter te weigeren, noemen consumenten vooral de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter (19 procent, red. een afname van 8 procent), dat ze het nut van de slimme meter niet inzien (15 procent), dat ze tevreden zijn met hun huidige meter (15 procent), dat ze bang zijn dat de slimme meter hun privacy vermindert (12 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (10 procent). Daarmee laat effectief 0,3 procent van de consumenten met een slimme meter deze uitzetten vanwege angst voor die nadelige effecten bij de teruglevering van zonnestroom.

Nu in Solar Magazine

Mei 2021

Zonnepanelen grote afwezige in Nationale Milieudatabase: fabrikanten van zonnepanelen moeten investeren in productgerichte milieudata om boot niet te missen Bonaire, Sint Eustatius en Saba: Veel zon, (nog te) weinig...
Vacatures
Emergo Prefab zoekt:

Lead Development Engineer Energiesystemen

32-40 uur - Almelo, 7609 R. Almelo
Conduct Technical Solutions zoekt:

Inkoper

Fulltime (40 uur) - Aalborg 4, 2993 LP te Barendrecht
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!