In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.
Een grote meerderheid van de consumenten (88 procent) staat in 2017 nog steeds welwillend tegenover het plaatsen van de nieuwe meter: bij 82 procent is de meter al geplaatst op moment van ondervraging, 4 procent heeft een afspraak staan voor de plaatsing en bij 2 procent is wel geprobeerd om de meter te plaatsen maar bleek het technisch onmogelijk.
De meest genoemde reden om de slimme meter te weigeren heeft te maken met de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter. In 2017 noemt, gedurende het jaar, ongeveer 1 op de 5 weigeraars de negatieve nieuwsberichten als belangrijkste reden.
In 2017 is voor het eerst de antwoordoptie voor mogelijke reden voor weigering voorgelegd: ‘de negatieve berichtgeving over de slimme meter in de media’. Dit is meteen het meest gekozen antwoord van 2017 (27 procent). Privacyvermindering (8 procent) en nadelen bij teruglevering bij zonnepanelen (6 procent) zijn daardoor in 2017 significant minder genoemd dan in 2016 (red. respectievelijk 20 procent en 17 procent).
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.