
Op de eerste beursdag zijn meerdere awards uitgereikt. Zo heeft Technische Unie de Best Promotion Award van Solar Solutions gewonnen omdat zij de meeste bezoekersregistraties heeft gegenereerd voor de zonne-energievakbeurs. Solar Nederland heeft de Best Promotion Award van Duurzaam Verwarmd gewonnen omdat zij voor deze duurzame warmtebeurs de meeste bezoekers heeft geworven.
De jury van de Solar Solutions Innovation Award – bestaande uit Wijnand van Hooff (TKI Urban Energy), Arno Smets (TU Delft), Ando Kuypers (Solliance) en Edwin van Gastel (Solar Magazine) – schrijft in het juryverslag het volgende over de innovatie van Exasun: ‘Het belang van de residentiële markt is groot, dit ondanks het geweld van de grote zonneparken. Voor de Nederlandse burger is het allerbelangrijkste dat zonnepanelen mooier worden. Verrommeling op het dak moet tegengegaan worden. Oplossingen zoals Exasun die ontwikkeld heeft, dragen hieraan bij. De terracottakleur van dit zonnepaneel past uitstekend bij de Nederlandse markt. Daarbij is er volop aandacht voor het belangrijke issue: de vermindering van de opbrengst door het aanbrengen van kleur. Exasun werkt hard om de meerprijs van 10 tot 15 procent en het opbrengstverlies van 20 procent te verlagen. Zo is het bedrijf er al in geslaagd om met de kleur grijs een opbrengstverlies van slechts 6 procent te realiseren. Deze innovatie is een belangrijke stap. Men mag nog niet op de lauweren rusten. We zijn er nog niet.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.