
Deze Solarix gevel, of zoals het bedrijf het zegt ‘zonnepanelen met beauty and brains’, wekken niet alleen zonnestroom op maar kunnen door led-verlichting ook communiceren met hun omgeving. Studio Solarix, opgericht door architecte Marloes van Heteren en kunstenaar Reinier Bosch, wil de wereld van de zonne-energie veranderen en ze inzetten als designproducten.
‘Wij geloven dat uiteindelijk alle gebouwen energie op moeten gaan wekken via hun gevels, dus waarom zouden we daar niet hele mooie visitekaartjes voor ontwikkelen?’ aldus van Heteren.
De kracht van de Solarix gevel zit in de kleuren en structuur. Bij de laatst ontwikkelde zonnepanelen is de efficiëntie volgens het bedrijf nagenoeg gelijk aan die van een conventionele zwarte zonnepanelen. ‘Ons uitgangspunt is altijd geweest dat we een mooi gevelpaneel wilden ontwikkelen dat ook energie opwekt zonder de focus te willen leggen op efficiëntie en terugverdientijd’, zegt Bosch. ‘Allereerst moest het een mooi product zijn, maar als de efficiëntie gelijk is, is er dus geen reden meer om voor saaie zwarte zonnecellen te kiezen.’
Het project werd mede mogelijk gemaakt door Kuijpers, SCX, SPARK Campus en door een bijdrage uit het Stimuleringsfonds Metropoolregio Eindhoven.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.