
Hij onderzocht een steekproef van bijna 24.000 transacties sinds 2012, en stelde vast dat de 2.351 woningen die voorzien waren van zonnepanelen verkochten tegen een meerprijs, ook nadat er gecorrigeerd werd voor verschillen in woningkwaliteit, locatie en leeftijd.
In het onderzoek zijn de verkoopprijzen van 2.351 woningen met zonnepanelen in de periode 2012 tot 2015 vergeleken met de verkoopprijzen van 21.592 woningen zonder zonnepanelen. Via een regressiemodel zijn factoren – waaronder type woning, woonoppervlakte, locatie en onderhoudsstaat – opgenomen en daarbovenop is er gekeken naar wat het prijseffect is van de aanwezigheid van zonnepanelen. Hier kwam een gemiddelde premie uit van 7.456 euro voor een gemiddelde installatie.
In het onderzoek combineerde Möller cijfermateriaal van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen (NVM) en consumentendataspecialist ConsuMatrix, waardoor hij een overzicht kreeg van zowel de woning als de zonnepaneeladoptie. ‘Deze studie laat vooral ook zien dat een paneel niet alleen terugverdiend wordt door besparingen, ook bij de volgende verkoop wordt een deel van de investering terugverdiend’, aldus professor en onderzoeksbegeleider Dirk Brounen.
‘De onderzoeksresultaten laten zien dat zonnepanelen hun volledige waarde behouden bij woningverkoop. Dit onderzoek kan taxateurs en banken helpen om zonnepanelen beter te taxeren. Verkopers van zonnepanelen kunnen consumenten aan de hand van daadwerkelijke transacties laten zien dat hun investering haar waarde behoudt’, aldus Joost Möller.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.