
‘Ik roep gemeenten, isolatiebedrijven, banken, energieleveranciers, verhuurders en ook woningeigenaren op om in een hoog tempo door te gaan met het isoleren van huizen, juist in deze tijden waarin energieprijzen onzeker zijn’, schrijft minister O’Sullivan in een Kamerbrief over het in het regeerakkoord aangekondigde Nationaal Isolatie Offensief.
Energiearmoede
Het offensief bouwt voort op het Nationaal Isolatieprogramma (NIP), dat in 2022 is gestart met als doel 2,5 miljoen woningen te isoleren voor 2031 en een totaalbudget van ruim 4 miljard euro kent. Naast de 300 miljoen euro die het kabinet via de Voorjaarsnota heeft vrijgemaakt, stelt het kabinet nog eens 80 miljoen euro extra beschikbaar voor energiearmoede, waarvan 40 miljoen euro in 2026.
Energiehuis als centraal loket
Het Energiehuis wordt ‘het herkenbare en centrale punt waar bewoners en bedrijven terechtkunnen voor begrijpelijke en betrouwbare informatie, praktische ondersteuning en ontzorging’, schrijft de minister in haar toelichting. Verduurzaming moet daarmee ‘makkelijker én menselijker’ worden. Het Energiehuis is ook de Nederlandse invulling van de Europese richtlijn Energieprestatie van Gebouwen (EPBD IV), die lidstaten verplicht een zogeheten ‘one-stop-shop’ in te richten, wat zoveel betekent als een centraal, allesomvattend loket voor verduurzamingshulp.
Om woningeigenaren te informeren, lanceerde het kabinet deze maand de nieuwe, meerjarige publiekscampagne ‘Is jouw huis klaar voor de toekomst?’, de opvolger van de 2025-campagne ‘Wie isoleert profiteert’. Het Energiehuis is meer dan alleen isolatie en richt zich op alle doelgroepen, van woningeigenaren tot het midden- en kleinbedrijf (mkb) en maatschappelijk vastgoed. De bestaande website verbeterjehuis.nl wordt uitgebouwd tot een interactieve digitale verduurzamingsreis voor particulieren; de zogeheten renovatieverkenner wordt daarbij de verbeterde rekenkern. Vanaf 2027 worden ook mkb en maatschappelijk vastgoed bediend. Voor kwetsbare huishoudens worden energiefixers ingezet: professionals die bij mensen thuis concrete energiebesparende maatregelen uitvoeren, aangevuld met energiecoaches die maatwerkadvies geven.
4 sporen isolatieoffensief
Het offensief werkt langs 4 sporen. Het eerste spoor zet in op standaardisatie en meer regie op de uitvoering. Gemeenten die achterblijven, worden actief benaderd door een versterkingsteam van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW), dat helpt bij het opstellen van subsidieverordeningen en het activeren van bewoners in de wijk. Er komen verder standaardformats voor aanbestedingen, do’s en don’ts voor isolatieaanpakken en een al gelanceerde rekentool die gemeenten inzicht geeft in hun nog beschikbare financiële middelen.
Het tweede spoor richt zich op energiearmoede in de focusgebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). Het derde spoor betreft samenwerking met marktpartijen, financiële instellingen en installateurs. Het vierde spoor is het Energiehuis als langetermijnperspectief voor alle doelgroepen. ‘Met het isolatieoffensief versnellen we op korte termijn de isolatieopgave flink en geven we de voortgang bij alle gemeenten een stevige impuls’, aldus de minister.
Markt en zorg verbinden
Het derde spoor koppelt marktpartijen aan de verduurzamingsreis. Tijdens de vastgoedbeurs Provada ondertekenden ‘kooppartijen’ – waaronder makelaars, taxateurs, hypotheekadviseurs en energieadviseurs – afgelopen juni een intentieverklaring om toekomstige huiseigenaren te informeren over isolatieopties en financiering. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een softwareapplicatie die subsidies, zowel landelijk als lokaal, samenvoegt met financieringsvormen van het Nationaal Warmtefonds, het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) en hypotheekaanbieders.
Europees geld beschikbaar
Voor de financiering van de maatregelen kijkt het kabinet ook naar Europese middelen. In het Europese Sociaal Klimaatfonds is namelijk 720 miljoen euro gereserveerd voor Nederland. Het kabinet heeft hiervoor een Sociaal Klimaatplan opgesteld met 2 maatregelen vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: energiehulp via energiecoaches en -fixers voor kwetsbare huishoudens, en een intensivering van het Nationaal Warmtefonds. Het plan wacht nog op goedkeuring van de Europese Commissie.
Voor de langere termijn verwijst Boekholt-O’Sullivan naar het Nationaal Gebouw Renovatieplan (NBRP), dat de verduurzamingsstrategie voor de gebouwde omgeving tot 2050 beschrijft en eind december 2026 bij de Europese Commissie wordt ingediend. Eind 2026 volgt ook een EU-voorstel voor de klimaatdoelen richting 2040. Het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) energietransitie van de woningvoorraad, dat dit najaar verschijnt, moet aanvullende inzichten bieden in de beleidsopties op de lange termijn.
De juni 2026-editie van Solar & Storage Magazine is uit. Dit nummer staat in het teken van de NEN1010:2020 die in de wet vastgelegd wordt, zonnepanelen op huurwoningen en de druk op het Vlaamse stroomnet.