
Met de komst van de derde generatie van deze modules – de INFINITE-serie – zal dit succesverhaal worden herhaald in het c&i- en utiliteitssegment, zo voorspelt Ada Sun. ‘We hebben hiermee een revolutionaire stap in onze technologie gezet, waarmee ook zakelijke projecten maximaal de vruchten van onze producten kunnen plukken.’
Markante mijlpalen
Sun trad april 2023 aan als hoofd West-Europa AIKO, een werkgebied dat de Benelux en Frankrijk omvat. Het bedrijf was toen nog een grote onbekende voor velen. Dat veranderde echter snel. In no time werd het zonnepaneelmerk in forse aantallen naar de markt gebracht en werd een stevig fundament voor de toekomst gelegd.
‘In China waren we echter al lang een bekende naam’, aldus Sun. ‘AIKO groeide daar sinds de start in 2009 snel uit tot een innovatieve leider in solartechnologie en een globale top 2-producent van zonnecellen. Daarbij noteerden we diverse markante mijlpalen. Zo vonden we in 2016 de tubular perc-zonnecel uit. Daar heeft de hele wereld van geprofiteerd. En waar velen inzetten op TOPCon als next big thing, kwamen wij in 2021 met onze ABC-zonnecellen als high-end solar-technologie.’
Maximaal bedekt
Bij een ABC-zonnecel zijn zowel de positieve als negatieve elektrische contacten volledig aan de achterkant van de zonnecel geplaatst. Dat betekent dat de voorkant maximaal bedekt kan worden met lichtabsorberend materiaal. De voordelen zijn divers: een hoger rendement omdat meer zonlicht wordt opgevangen, minder schaduwwerking door het elektrische design en betere prestaties bij weinig licht. Daarnaast zijn de zonnepanelen van AIKO esthetisch aantrekkelijk. De voorkant is egaal en donker, zonder zichtbare draden.
Zeer ambitieus
Sun: ‘Back Contact-technologie bestaat al lange tijd, maar AIKO bracht deze in 2022 met de introductie van ABC-modules voor het eerst op grote commerciële schaal in productie. Daarbij richtten we ons naast China ook meteen op Europa. Dat was zeer ambitieus, maar innovatieve producten met toegevoegde waarde worden hier gewaardeerd. Om serieus voet aan de grond te krijgen, moet je snelheid maken, zo is onze overtuiging. Dat vergt meer dan marketing. Je hebt tevens een groot en hoogwaardig lokaal team nodig. We begonnen hier direct met 80 ervaren mensen, een geheel andere benadering dan andere bedrijven in ons werkdomein.’
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar & Storage Magazine Marktgids 2026.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.