
Jij bent geen onbekende in de zonne-energiewereld…
‘Ik werk al meer dan 15 jaar in de branche, begon met de verkoop van onderconstructies voor zonnepanelen bij een Belgische fabrikant en zette daarna de salesorganisatie van groothandel BayWa r.e. op in Nederland. In 2018 begon ik voor mezelf, met Energy Service Center, een alles-in-éénplatform voor solarteurs. Sinds 2023 ben ik ook vertegenwoordiger van batterijproducent Fox ESS in de Benelux. En recentelijk startte ik met Coulomb.’
Wat doet Coulomb?
‘Het Amerikaanse MayMaan deed een revolutionaire uitvinding, een stoommotor. Met Coulomb verwierf ik de rechten om die in Europa en Afrika te verkopen. Een derde partner in onze driehoeksverhouding is het Nederlandse SPIE, dat niet alleen energie-, digitale en gebouwinstallaties ontwerpt, installeert en onderhoudt, maar ook productiecapaciteit heeft. Onze Aquastroke wordt in hun fabriek in Weert geassembleerd.’
Wat is de Aquastroke?
‘Een motor die voor 70 procent op water loopt en voor 30 procent op bioalcohol in de vorm van ethanol. Die heeft nauwelijks uitstoot, geen NOx, geen SOx, alleen een beetje CO₂ bij het opstarten. We hebben het over grensverleggende technologie die er eerder niet was. Wij verkopen nu een 35- kilowattmotor, er komen zwaardere versies aan.’
Hoe werkt die?
‘Het is feitelijk een motor uit de Ford Mustang, maar uiteraard sterk gemodificeerd. Ethanol ontvlamt bij 27 graden Celsius, een lage temperatuur. Die brandstof wordt gebruikt om de motor op gang te brengen. Binnen anderhalve minuut loopt de temperatuur van de motor op naar 60 graden. Water wordt omgezet in stoom, en zet daarmee een factor 1.800 uit. De druk zet zuigers in beweging.’
En er wordt daarna alleen waterdamp uitgestoten?
‘Exact, en dat kun je weer opvangen voor hergebruik of verwarming. De hardware van die Ford-motor is uiteraard sterk gemodificeerd. Maar het is vooral de software, die een grote vlucht heeft genomen met de elektrificatie van auto’s, die dit allemaal mogelijk maakt.’
Autofabrikanten zitten te wachten op zo’n motor?
‘Natuurlijk niet. De route van fossiel naar elektrisch is al complex genoeg. Ze willen er niet nog een motor bij. Maar dat is dan ook niet onze doelgroep. We richten ons op de markt voor generatoren, oftewel het vervangen van vervuilende dieseltechnologie door klimaatvriendelijke opwekkers van stroom. Daarmee is onze Aquastroke ook interessant voor grote automotive partijen zoals Iveco, Volvo en GM.’
En voor eindgebruikers zoals bouwers…
‘Overal waar generatoren worden toegepast en moet worden verduurzaamd. Denk inderdaad aan bouwplaatsen, maar ook aan back-upsystemen, bijvoorbeeld voor ziekenhuizen, industriële bedrijven en kippenboeren. De Aquastroke biedt ook uitkomst bij projecten die nu geen doorgang kunnen vinden door milieuregels, bijvoorbeeld in het kader van het versterken van het Nederlandse stroomnet. En in Natura 2000-gebieden zijn dieselgeneratoren inmiddels niet meer toegestaan…’
Waar staat Coulomb nu?
‘We zijn 1,5 maand geleden opgestart. Inmiddels is de eerste productieserie volgeboekt, in totaal meer dan 400 motoren. De fabricage van de tweede batch start over 3 maanden. We maken dus een vliegende start; vullen een gat in de markt met een uniek product; kennen nog geen concurrenten.’
De grote uitdaging is opschaling?
‘Niet in het bijzonder. SPIE is een grote, krachtige partij, zowel financieel als wat betreft productiecapaciteit. Er is ook voldoende bio-ethanol beschikbaar, er wordt momenteel jaarlijks zo’n 9 miljard liter in Europa geproduceerd. Het uitbouwen van onze organisatie is uiteraard wel een werkje. We bedienen de Nederlandse en Belgische markt nu met 10 mensen. Binnenkort openen we nog 6 kantoren: in Griekenland, Italië, Polen, Duitsland, Frankrijk en Marokko.’
Jullie zijn een killer van dieselgeneratoren?
‘Dat wil ik niet direct zeggen, het zal in ieder geval geleidelijk gaan. Eind volgend jaar willen we zo’n 5.000 tot 8.000 motoren weg hebben gezet. Daarna zal het alleen maar sneller gaan. Daarbij worden we natuurlijk geholpen door regelgeving. Zo zullen eisen aangaande uitstoot van generatoren en emissieloze bouw en gebouwen alleen maar strenger worden.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.