
De zonnecarport is straks jaarlijks goed voor 2.313 megawattuur aan duurzame stroom. De constructie van hout en gerecycled staal biedt parkeerruimte aan 925 voertuigen.
Veluwe-vriendelijk
De bouw van de zonnecarport start in februari 2026 en de zonnecarport zal naar verwachting in juli 2026 operationeel zijn. De carport omvat 2 parkeerterreinen: P3 met een oppervlakte van 0,7 hectare, 295 parkeervakken en 2.156 zonnepanelen met een totaalvermogen van 1.100 kilowattpiek en P7 met een oppervlakte van 1,3 hectare, 630 parkeervakken en 3.148 zonnepanelen en een totaalvermogen van 1.605 kilowattpiek. Een batterij gaat de overtollige energie opslaan, waardoor deze lokaal gebruikt kan worden. Onder de zonnecarport komt een laadplein dat ‘s nachts en in het weekend beschikbaar is voor andere bedrijven.
Het project krijgt gestalte op het terrein van Achmea in Apeldoorn, direct naast de Veluwe. Dit stelt specifieke eisen aan de uitvoering. Alle bouw- en graafmachines zijn elektrisch om stikstofuitstoot te minimaliseren. Daarnaast wordt aandacht besteed aan biodiversiteit met vleermuisvriendelijke verlichting en het plaatsen van inheemse bomen rondom de zonnecarport.
Geen PFAS
De zonnepanelen worden gemaakt door het Nederlandse Solarge en bevatten geen PFAS, zijn volledig circulair en kunnen worden gedemonteerd voor hergebruik. De draagconstructie is opgebouwd uit hout en gerecycled staal, wat zorgt voor een minimale milieubelasting.
‘De grootste circulaire zonnecarport ter wereld is een grote stap richting onze klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030’, aldus Ronald Hack, manager Corporate Real Estate bij Achmea. ‘Door multidisciplinair te werken, kunnen we lokale uitdagingen – zoals netcongestie of stikstofproblemen – oplossen én onze duurzaamheidsdoelstellingen realiseren.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.