logo
© Wirestock | Dreamstime.com
© Wirestock | Dreamstime.com
7 oktober 2025

Eindhoven laat deelauto’s stroom terugleveren in strijd tegen netcongestie

Gemeente Eindhoven introduceert 50 slimme laadlocaties voor elektrische deelauto’s die stroom kunnen terugleveren aan het stroomnet. De pilot met bidirectionele auto’s start eind 2025 in samenwerking met MyWheels.

De bidirectionele laadtechnologie maakt het mogelijk dat elektrische auto’s niet alleen stroom afnemen, maar deze ook terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Dit type laadtechnologie biedt potentie voor het balanceren van het stroomnet, vooral wanneer er pieken of dalen zijn in de energieproductie.

Terugleverfunctie
Door de terugleverfunctie kunnen de deelauto’s fungeren als tijdelijke batterij, waardoor netcongestie vermindert en laadkosten dalen.

Het bidirectionele systeem helpt niet alleen bij het stabiliseren van het energienet, maar bevordert ook de duurzaamheid in bredere zin. Door deelmobiliteit aantrekkelijker te maken, wil de gemeente minder autobezit stimuleren wat zorgt voor efficiënter gebruik van de openbare ruimte en bijdraagt aan schonere lucht in Eindhoven.

Rijdende buurtbatterijen
‘Met deze pilot zetten we in op slimme technologie die bijdraagt aan zowel betrouwbare deelmobiliteit als een stabiel energienet', licht de Eindhovense wethouder Robert Strijk van Mobiliteit toe. ‘Bidirectionele deelauto’s helpen ons om de stad leefbaarder en duurzamer te maken, en dat is precies waar we in Eindhoven voor staan.’

De inzet van elektrische voertuigen als ‘rijdende buurtbatterijen’ is een innovatieve aanpak die al eerder in Nederland is toegepast. Utrecht kent al enkele jaren een project waarbij elektrische deelauto’s stroom terugleveren om congestieproblemen aan te pakken. De resultaten zijn veelbelovend en hebben de weg vrijgemaakt voor soortgelijke initiatieven.

Onderzoek van de Universiteit Utrecht heeft aangetoond dat elektrische deelauto’s zorgen voor de helft minder congestie in het elektriciteitsnet dan privé elektrische voertuigen, omdat gebruikers op andere momenten laden. Dit maakt de combinatie van deelmobiliteit en bidirectioneel laden extra waardevol voor steden die worstelen met zowel mobiliteits- als energievraagstukken.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten