
Het doel: energieopwekkende gebouwschillen gangbaar maken bij grootschalige nieuwbouw en renovatie. ‘Dat kan alleen als je alle stakeholders meeneemt’, aldus Erik Teunissen.
Acceptatiegraad
Teunissen, senior managing consultant bij organisatieadviesbureau Berenschot, is geen vreemde in de zonne-energiewereld. Zo schreef hij mee aan de roadmaps ‘PV in Nederland’ uit 2010 en ‘Building Integrated Photovoltaics (BIPV) in Nederland’ uit 2015. Daarnaast participeerde hij in diverse innovatieprojecten. ‘Die initiëren we ook vanuit Berenschot, samen met marktspelers. Een voorbeeld is BIPVT geeft MOOI energie. Daarin werkten we 5 jaar aan de ontwikkeling van nieuwe producten: bouwelementen die zonnestroom opwekken. Met Circular Energy Buildings borduren we hierop voort.’
De kansen voor bipv – geïntegreerde zonnepanelen in daken en gevels – bij de verduurzaming van de gebouwde omgeving zijn groot. Om die waar te maken, moeten echter nog de nodige stappen worden gezet, vertelt Teunissen. Zo is de huidige acceptatiegraad beperkt, vanwege onbekendheid, beperkte beschikbaarheid van producten en kosten die veelal onterecht te hoog worden ingeschat. Daarnaast noemt hij de milieu-impact van de bipv-systemen van nu – net zoals die van reguliere zonnepanelen – te hoog.
Bouwkolom
Het Circular Energy Buildings-consortium is omvangrijk. Het omvat onder meer kennisinstituten TNO en Universiteit Utrecht, en diverse ontwikkelaars en leveranciers van bipv zoals Biosphere Solar, Kameleon Solar, Solarix Concept en Solinso. Daarnaast is de bouwkolom breed vertegenwoordigd: architecten, bouwbedrijven, producenten van bouwelementen… Het doel van hun samenwerking is het realiseren van betaalbare, makkelijk en snel installeerbare energieopwekkende gebouwschillen voor grootschalige nieuwbouw en renovatie.
Direct verkocht
Teunissen: ‘Met Circular Energy Buildings gaan we bipv tot een aantrekkelijke en gangbare optie maken. Wie ziet wat mogelijk is – bijvoorbeeld de esthetische waarde – is direct verkocht. Maar onbekend maakt onbemind. Een van de zaken waar we dan ook op inzetten, is het promoten van deze oplossingen, ook bij eindgebruikers. In dit project nemen we de gehele bouw- en bipv-sector mee, zodat deze ook daadwerkelijk in massa hun weg naar de markt gaan vinden.’
Lees het volledige artikel hieronder in de nieuwste editie van Solar Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.