
Afgelopen Kerstmis en Pasen moest Stedin noodmaatregelen nemen door stroomgeneratoren in te zetten om uitval te voorkomen en de netbeheerder denkt nu aan mobiele batterijen. Gourmetten blijkt hierbij een verrassende boosdoener: met een gemiddeld verbruik van 1.500 watt vormt het gourmetstel een aanzienlijke belasting voor het stroomnet.
Campagneactie
‘Een gourmetstel vraagt veel stroom en legt tijdens piekmomenten enorme druk op het Zeeuwse stroomnet,’ legt Marijn van Weele, directeur Minder Energie Verkopen bij Coolblue Energie, uit. Zeeuwen die hun gourmetstel inleveren, ontvangen 50 euro CoolblueTegoed dat besteed kan worden aan energiezuinige producten.
Daarnaast informeert Coolblue klanten in de nieuwe winkel in Middelburg over hoe ze met een dynamisch energiecontract hun verbruik kunnen sturen naar momenten waarop stroom goedkoper is. De winkel is er mede gekomen op initiatief van Stedin.
Bewustwording creëren
Timo Idema, chief technology officer Stedin, benadrukt het belang van timing in energiegebruik: ‘Het maakt uit wanneer je energie gebruikt. In Nederland verduurzamen we snel en dit geeft pieken op het stroomnet.’
De netbeheerder zoekt daarom partners om een maatschappelijke beweging te starten die consumenten stimuleert stroom te gebruiken wanneer deze ruim beschikbaar is, bijvoorbeeld als de zon schijnt of wanneer er veel zonnepanelen stroom produceren.
Gedragsverandering mogelijk
De campagne is niet bedoeld om de Nederlandse kersttraditie te verbieden, maar om bewustzijn te creëren rond een reëel probleem. Coolblue heeft al eerder aangetoond dat gedragsverandering mogelijk is met zijn ‘Gratis Wassen’-initiatief, waarbij meer dan 50 procent van de wasjes daadwerkelijk tussen 12 en 15 uur plaatsvindt, wanneer het voor klanten gratis is en er ruimte op het net is.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.