logo
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
29 september 2025

Honderden klachten waakhond over misleidende verkoop thuisbatterijen door Opslagplan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende telefonische verkoop van thuisbatterijen door het bedrijf Opslagplan. De toezichthouder heeft honderden klachten ontvangen.

Consumenten tekenden bij het bedrijf onbewust een koopovereenkomst voor thuisbatterijen van 15.000 tot 20.000 euro.

Misleidende tactiek
Volgens de ACM vraagt Opslagplan tijdens verkoopgesprekken om een digitale handtekening voor wat wordt gepresenteerd als een vrijblijvende offerte of afspraak voor een adviesgesprek. Pas later blijkt dat consumenten een bindend koopcontract hebben getekend voor een dure thuisbatterij. Wanneer zij van de koop af willen, worden duizenden euro’s ‘annuleringsvergoeding’ geëist.

‘Opslagplan staat niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en de website, het telefoonnummer en het e-mailadres van het bedrijf zijn niet bereikbaar', waarschuwt de ACM. Het bedrijf maakt de situatie nog problematischer door niet duidelijk te vermelden dat consumenten een koopcontract tekenen en verzwijgt het wettelijke recht om binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.

Geen maatwerkproduct
Een cruciaal punt in de waarschuwing is dat thuisbatterijen geen ‘maatwerkproducten’ zijn, ondanks wat Opslagplan beweert. De ACM benadrukt dat consumenten bij telefonische verkoop of verkoop aan de deur binnen 14 dagen kosteloos van een contract af kunnen. De uitzondering voor ‘maatwerkproducten’ geldt niet voor batterijen, omdat deze in bulk worden geproduceerd.

In sommige gevallen wekt het bedrijf de indruk dat consumenten dankzij een subsidie kosteloos een thuisbatterij kunnen aanschaffen. Wanneer mensen willen annuleren, lijkt dat eerst geen probleem, maar worden ze later teruggebeld met de eis van een forse annuleringsvergoeding of het voorstel om een goedkopere batterij te kopen.

Adviezen aan consumenten
De ACM raadt consumenten die ongevraagd worden gebeld over thuisbatterijen aan om het gesprek direct te beëindigen. ‘Zo’n ingewikkelde aankoopbeslissing moet je niet nemen tijdens een ongevraagd telefoontje', aldus de toezichthouder. Als consumenten toch het gesprek aangaan, adviseert de ACM om geen digitale handtekening te zetten en het gesprek op te nemen als bewijs.

Belangrijk is dat bij misleidende verkooppraktijken de bedenktijd wordt verlengd. Als consumenten tijdens het verkoopgesprek niet goed gewezen zijn op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen, wordt deze termijn automatisch verlengd tot 1 jaar. Bovendien kunnen consumenten die zijn misleid hun contract vernietigen, waardoor het wordt behandeld alsof het nooit heeft bestaan. De ACM blijft onderzoek doen naar telefonische verkoop van thuisbatterijen en roept consumenten op problemen te blijven melden.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten