logo
© Fluvius
© Fluvius
24 juni 2025

Fluvius krijgt weer minder klachten over uitvallende omvormers zonnepanelen

Het aantal klachten over uitvallende omvormers van zonnepanelen blijft dalen, ondanks 8,5 procent meer installaties. In de eerste 5 maanden van 2025 ontving Fluvius 5 procent minder meldingen dan vorig jaar.

De positieve ontwikkeling is volgens de Vlaamse netbeheerder het resultaat van het actieplan dat Fluvius vorig jaar heeft versterkt.

1.255 klachten
Dankzij deze maatregelen halveerde het aantal klachten al in 2024. Nu zet die daling verder door: van januari tot en met mei ontving de netbeheerder 1.255 klachten tegenover 1.321 in dezelfde periode vorig jaar, ondanks het zonnigere voorjaar.

Naast structurele werken aan het elektriciteitsnet en het bijplaatsen van cabines, zoals voorzien in het tienjarig investeringsplan van de netbeheerder, heeft Fluvius ook kortetermijnoplossingen uitgewerkt. Zo gebruikt het bedrijf sinds vorig jaar een dikker bovengronds kabeltype dat de hogere pieken op het elektriciteitsnet beter aankan.

1 procent loopt risico
Met het oog op de komende zomer heeft Fluvius een grondige studie uitgevoerd bij ongeveer 1 miljoen aansluitpunten. Hieruit blijkt dat slechts 1 procent van de klanten een hoog risico loopt om de omvormer van hun zonnepanelen in periodes met veel zon te zien uitvallen.

Het probleem doet zich voor op momenten dat er veel zon en dus veel eigen productie is, maar weinig verbruik. Dan kan tijdelijk en lokaal een te hoge spanning op het net dreigen te komen, waardoor omvormers uitvallen om zowel het elektriciteitsnet als de elektrische installatie in huis te beschermen.

Netwerkchecker vernieuwd
Om klanten beter te informeren, lanceert Fluvius deze maand een vernieuwde versie van de netwerkchecker op hun website. Deze onlinetool is nu gebruiksvriendelijker en maakt gebruik van gegevens uit de digitale meter. De checker toont met een verklarende grafiek in welke risicogroep een gebruiker valt: hoog, gemiddeld of laag.

Maandelijks raadplegen ongeveer 5.000 Vlamingen de netwerkchecker om te controleren of ze risico lopen op een uitvallende omvormer. Zij geven de tool een tevredenheidsscore van 4,2 op 5.

Voor klanten die toch problemen ondervinden, biedt Fluvius een compensatievergoeding. Voorwaarde is dat de installatie is aangemeld en de oorzaak van de uitval niet bij de binneninstallatie ligt. Wanneer Fluvius het probleem niet binnen 30 dagen na melding kan verhelpen, wordt automatisch een forfaitair bedrag uitbetaald.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten