
De droom van Lightyear als fabrikant van een grensverleggende zonneauto ligt aan diggelen?
‘Niet bepaald. De Lightyear Zero is een unieke auto. Wij beloofden dat die voor 50 procent op zonne-energie kan lopen bij gemiddeld dagelijks gebruik, ook in Nederland. Nu kunnen we dat met zekerheid zeggen – in de zomer is dat zelfs 60 tot 70 procent. Dat is bewezen in SolarMoves. In dat innovatieproject onderzoeken we, onder andere samen met TNO, Fraunhofer ISE en IM Efficiency, in hoeverre de vraag naar elektriciteit wordt beïnvloed door voertuigen met geïntegreerde zonnepanelen.’
De bedoeling was tot massaproductie te komen met de Lightyear 2. Dat is niet gelukt…
‘Het is voorlopig nog niet gelukt, onder andere omdat de kapitaalmarkt lastig is en een investeerder afhaakte. Wellicht lukt dat in de toekomst wel; de droom is nog steeds springlevend. Eind 2023 hebben we het bedrijf echter geherstructureerd. We focussen nu op ons solar laadsysteem voor elektrische voertuigen. Dat is uniek en kan worden toegepast in personenwagens en transportvoertuigen van vele producenten.’
Waarom is jullie systeem uniek?
‘Het bestaat uit 3 delen, te beginnen met de pv-modules die op de motorkap, het dak en de kofferbak van een auto kunnen worden aangebracht. Dat moet maximaal stroom opwekken onder wisselende lichtomstandigheden, niet alleen met het oog op de seizoenen, maar ook door schaduwwerking van objecten zoals gebouwen en bomen. Het licht moet maximaal worden geoogst – iedere foton is belangrijk. Ons systeem behoudt een hoge efficiëntie bij uiteenlopende spanningen, onder meer door de inzet van backsheettechnologie en een slim ontwerp van de verbindingen tussen zonnecellen.’
Welke type zonnecellen gebruikt Lightyear?
‘Ons systeem is zonnecel-agnostisch. We kunnen onder meer modules met perc-, TOPCon- en heterojunctie (hjt)-zonnecellen leveren, maar ook met wat nog gaat komen. Daarin ligt ook de reden voor onze deelname aan het innovatieprogramma Solar NL. MCPV, ook deelnemer aan het consortium, wil hjt-zonnecellen in Nederland gaan produceren waarmee we die wellicht dichtbij kunnen gaan afnemen. Maar binnen SolarNL richten we ons met name op het gebruik van perovskiet en tandems, de grote beloftes van de toekomst.’
En deel 2?
‘Om het maximale uit zonnestroom te halen, is het ook van groot belang het maximale uit de elektronen te halen. De stroom moet optimaal worden geconverteerd van een hoog naar laag voltage; wij realiseren 90 procent efficiency. Daarnaast moet de batterij zeer efficiënt laden, wat we waarmaken middels de power electronics die we zelf ontwikkelden. De derde component is software die bijvoorbeeld voorspelt hoe ver je nog kunt rijden op zonnestroom en wanneer er uit het stroomnet geladen moet worden. Dat kan met ons softwareplatform en we bieden ook een user interface.’
Waar staat Lightyear nu?
‘Binnen SolarMoves hebben we dus proof of concept gedemonstreerd. Deze zomer gaan er 4 auto’s van verschillende fabrikanten de weg op, een mix van globale merken, die uitgerust zijn met ons solar laadsysteem. Daarmee zetten we de stap naar toepassing in de praktijk. Daarnaast hebben we een fabriek opgetuigd in Venray. Die heeft een capaciteit van 200.000 vierkante meter vehicle integrated pv (vipv) per jaar. Dat betekent dat we in principe jaarlijks systemen voor 60.000 tot 80.000 auto’s kunnen produceren.’
Jullie hebben al opdrachten van autofabrikanten?
‘De eerste gesprekken worden nu gevoerd. Maar in de automotive gaat niets snel. Hoe het werkt: Er wordt besloten een bepaald model uit te brengen. Vervolgens kost het 2 tot 3 jaar om de supply chain op orde te krijgen. Vele toeleveranciers moeten op een gegeven moment gelijktijdig gaan leveren om zo’n auto in korte tijd te assembleren. Wij zijn er daar een van. Er zal dus nog wat tijd overheen gaan voordat we volop kunnen gaan draaien.’
Lightyear verbrandt dus nog steeds geld…
‘That’s the name of the game. Maar we produceren onze prototypes al wel in Venray. Onze fabriek is bovendien gebaseerd op het mass-customization-proces van TNO. We kunnen gelijktijdig diverse soorten modules maken in allerhande vormen en maten – en dat straks grootschalig doen. Maar dat betekent dat ook dat we, voordat het zover is, specifieke modules kunnen produceren voor Europese leveranciers van bipv, bijvoorbeeld voor façades. 2 bij 10 cellen of 4 keer 4 zonnecellen of wat voor een specs dan ook, wij kunnen het maken. Dat doen we al. Zo kunnen we bovendien leren, onder meer in het kader van het optimaliseren van ons proces.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.