Netbeheerder TenneT meldde afgelopen maand buiten de spitsuren meer dan 9 gigawatt aan transportcapaciteit te hebben gevonden op het hoogspanningsnet. Silvio Erkens (VVD) heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan de minister van Klimaat en Groene Groei over waar deze ruimte plotseling vandaan komt en waarom deze niet eerder is ingezet.
Buiten piekmomenten
Het betreft geen nieuw vrijgekomen ruimte, maar zogenoemde ‘restruimte’ – beschikbare capaciteit buiten de piekmomenten. Vooral batterijparken kunnen volgens de minister van deze kans profiteren.
Niet alle bedrijven kunnen namelijk profiteren van het nieuwe Tijdsduurgebonden Transportrecht (TDTR). Minister Hermans: ‘De meeste netgebruikers hebben geen back-upvoorziening die deze onderbreking kan faciliteren of hebben een bedrijfsproces dat niet zomaar een maand stopgezet kan worden. Ook een kortere duur, of de korte tijd van aankondiging tot afschakelen (een dag van tevoren) is voor sommige bedrijven een probleem. Bij opslag, zoals (grootschalige) batterijparken kan dit wel. Daarmee is het aannemelijk dat met name deze netgebruikers interesse hebben in dit contract.’
85 procent beschikbaar
Het TDTR-contract biedt bedrijven minimaal 85 procent van de tijd transportrecht tegen een aanzienlijk lager nettarief. Hermans licht toe: ‘Dit betekent dat deze klanten met een grootverbruikersaansluiting op het (extra)hoogspanningsnet tot 15 procent van de tijd minder of geen elektriciteit kunnen invoeden of afnemen.’
Batterijparken kunnen hun laad- en ontlaadprocessen volgens haar perfect aanpassen aan deze voorwaarden.
ACM-goedkeuring
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vorig jaar zomer een definitief besluit genomen over het TDTR-contract. TenneT benadert bedrijven op de wachtrij volgens het first come, first served-principe. Het bedrijf verwacht tientallen nieuwe netgebruikers te kunnen voorzien van toegang tot het stroomnet.
Om te voorkomen dat het nieuwe contract de netcongestie verergert, sluit TenneT ook capaciteitsbeperkingscontracten en redispatch-contracten af. Minister Hermans: ‘Op momenten dat het net overbelast raakt en de TDTR niet meer kan worden ingezet, kan TenneT de netgebruiker op basis van deze flexcontracten alsnog vragen tegen een financiële compensatie haar transportvraag te beperken.’
Monitorsysteem actief
TenneT monitort actief hoeveel ruimte beschikbaar is. Alle stations in Nederland worden realtime gemonitord. Het ministerie onderzoekt samen met ACM en netbeheerders hoe assets nog zwaarder kunnen worden belast, bijvoorbeeld door realtime temperatuurmetingen toe te passen. Dit gebeurt in het kader van het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN).
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.