
De groepstransportovereenkomst stelt bedrijven namelijk in staat om op lokaal niveau samen te werken door vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af te stemmen.
Meer capaciteit
Met een groepstransportovereenkomst kunnen meerdere grootverbruikers samen één transportovereenkomst sluiten met de netbeheerder. De groep krijgt gezamenlijk transportvermogen toegewezen dat onderling verdeeld kan worden. Door deze samenwerking is er in totaal minder transportcapaciteit nodig, waardoor er ruimte vrijkomt op het elektriciteitsnet. Dit is vooral belangrijk in gebieden met een tekort aan transportcapaciteit, de zogenaamde congestiegebieden.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM, hierover: ‘De groepstransportovereenkomst helpt bedrijven in het vinden van schaarse transportcapaciteit. Het is een belangrijk onderdeel in de aanpak van netcongestie en belangrijk voor het ontwikkelen van energiehubs.’
Lokale afstemming
De samenwerking biedt volgens de waakhond meerdere voordelen. Allereerst geeft het bedrijven groeiperspectief, vooral in gebieden waar het stroomnet overbelast is. Daarnaast zorgt de gezamenlijke afrekening van transporttarieven voor een financiële prikkel om energieverbruik lokaal op elkaar af te stemmen. Ten slotte maakt de groepsovereenkomst het eenvoudiger om samen te investeren in duurzame energieopwekking en -opslag.
Voor netbeheerders betekent deze ontwikkeling dat het lokale elektriciteitsnet beter wordt benut en hogere netvlakken worden ontzien. Ook krijgen ze meer contractuele zekerheid over het netgebruik, waardoor vrijgekomen transportcapaciteit opnieuw kan worden toegewezen aan partijen op de wachtlijst.
Najaarsbesluit
Netbeheerders hebben al via pilots ervaring opgedaan met groepscontracten voor transportcapaciteit. De ACM heeft deze ervaringen meegenomen bij het opstellen van het ontwerpbesluit. Marktpartijen kunnen nu gedurende 6 weken reageren op het voorstel. De toezichthouder verwacht in het najaar een definitief besluit te nemen, waarna netbeheerders op grotere schaal groepstransportovereenkomsten kunnen aanbieden.
Het mogelijk maken van groepstransportovereenkomsten is een van de maatregelen die de ACM neemt om het probleem van het overvolle stroomnet aan te pakken. Deze week heeft de organisatie ook 2 definitieve maatregelen toegevoegd: het codebesluit gecontracteerd transportvermogen en het codebesluit realtime interface.
Met het eerste besluit regelt de ACM dat grootverbruikers in congestiegebieden niet meer automatisch extra transportcapaciteit krijgen bij overschrijding van het overeengekomen vermogen. Met het tweede besluit kunnen netbeheerders opwek- en opslaginstallaties zoals zonneparken en batterijen snel en precies aansturen bij dreigende netcongestie.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.