
Energiehubs – samenwerkingsverbanden tussen bedrijven in eenzelfde regio om de beschikbare capaciteit van het stroomnet optimaal te benutten en investeringen te delen – zijn volgens de netbeheerders geen eenvoudige oplossing.
Onlineplatform
De gemiddelde doorlooptijd van idee tot realisatiefase bedraagt voor een energiehub volgens de netbeheerders gauw zo’n 2 jaar. Om ondernemers te helpen, hebben Alliander, Enexis en Stedin, in samenwerking met Netbeheer Nederland en diverse procesregisseurs het Stappenplan voor energiehubs ontwikkeld. Dit onlineplatform helpt bedrijven stap voor stap bij het opzetten van een energiehub en het geeft inzicht in wat er nodig is om deze succesvol te realiseren.
Het platform richt zich op ondernemers die tegen congestie aanlopen en een collectieve oplossing willen verkennen. Daarnaast biedt het waardevolle informatie voor gemeenten en provincies die een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers willen stimuleren.
Bètaversie
Het stappenplan helpt ondernemers vaststellen of een energiehub een geschikte oplossing is voor hen, geeft hen inzicht in de benodigde stappen en verantwoordelijkheden, toont welke partijen op welk moment betrokken moeten worden en neemt gebruikers stap voor stap mee in het proces, van idee tot realisatie.
Het Stappenplan voor energiehubs is nu beschikbaar als bètaversie. Op basis van feedback van gebruikers wordt het stappenplan verder geoptimaliseerd. ‘Netbeheerders geloven in energiehubs en ondersteunen graag bij de ontwikkeling ervan, maar willen ook realistisch zijn’, aldus Netbeheer Nederland. ‘Op dit moment bevinden we ons nog in de pioniersfase. Dat neemt niet weg dat ondernemers die op zoek zijn naar een oplossing aan de slag kunnen met het stappenplan om te onderzoeken of een energiehub de juiste oplossing biedt voor hen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.