logo
© Werner Lerooy | Dreamstime.com
© Werner Lerooy | Dreamstime.com
23 april 2025

‘Netcapaciteit veel logistieke bedrijven voldoende voor elektrisch rijden’

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat veel logistieke bedrijven in Nederland voldoende netcapaciteit hebben om hun wagenpark deels of volledig te elektrificeren, vooral bij kleinere vloten.

Voor het eerst zijn data uit het Centraal Aansluitingen Register (CAR) en het voertuiggegevenssysteem VESDI aan elkaar gekoppeld. Die koppeling maakt zichtbaar in hoeverre netaansluitingen op locaties van logistieke bedrijven geschikt zijn voor elektrisch laden. In totaal werden bijna 35.000 locaties onderzocht, goed voor 81 procent van alle vrachtwagens en een derde van de bestelwagens in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), met ondersteuning van onder meer de Topsector Logistiek, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)-werkgroep Logistiek en adviesbureau Districon.

Voorsprong kleine wagenparken
De resultaten tonen dat vooral kleine wagenparken – tot 25 bestelauto’s of 5 zwaardere voertuigen – goed gepositioneerd zijn voor elektrificatie. Ruim 90 procent van deze locaties heeft voldoende netcapaciteit om deels te elektrificeren, en bij 41 procent is volledige elektrificatie zelfs mogelijk binnen de bestaande aansluiting. Dit betekent dat een groot deel van de logistieke sector relatief eenvoudig en zonder netverzwaring de overstap kan maken naar elektrisch vervoer.

Voor middelgrote en grote wagenparken is het beeld minder gunstig. Deze vormen een kleinere groep, maar kampen vaker met een te beperkte netcapaciteit. Ongeveer 5.000 locaties in deze categorie zullen zonder aanvullende maatregelen moeite hebben om hun elektrificatieplannen te realiseren.

1 op de 3
Bij ‘regulier laden’ blijkt 32 procent – oftewel 1 op de 3 – van de onderzochte aansluitingen niet toereikend voor een gedeeltelijk geëlektrificeerd wagenpark in 2030. Daarbij zijn de onderzoekers uitgegaan van 25 procent elektrische bestelwagens en 10 procent elektrische vrachtwagens.

Door over te stappen op ‘slim laden’ – waarbij voertuigen laden op gunstige momenten qua prijs en belasting van het stroomnet – daalt dit percentage naar 19 procent. Slim laden blijkt daarmee volgens het onderzoek een cruciale strategie voor het verkleinen van de kloof tussen ambities en praktische haalbaarheid.

Geen grote belemmering
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat 75 procent van de bedrijven met een wagenpark een zogenoemde kleinverbruikersaansluiting heeft. Hoewel deze aansluitingen minder capaciteit bieden dan grootverbruikersaansluitingen, vormen ze niet per definitie een belemmering. Zeker voor kleinere wagenparken is er vaak nog voldoende speelruimte om elektrische voertuigen op te laden zonder verzwaring van het net.

Voor grotere wagenparken die meer laadcapaciteit nodig hebben, worden op termijn oplossingen verwacht in de vorm van tijdsblokgebonden contracten. Hiermee kunnen bedrijven in vooraf afgesproken tijdsblokken, zoals de nachtelijke uren, extra vermogen benutten. De gezamenlijke netbeheerders zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van dit type contract, dat op termijn verlichting kan bieden bij netcongestie.

Laadscan
Ondernemers die zelf willen onderzoeken hoeveel laadcapaciteit zij beschikbaar hebben, kunnen binnenkort gebruikmaken van de Laadscan Logistiek. Dit hulpmiddel maakt het mogelijk om een gedetailleerde inschatting te maken van de situatie op de eigen locatie. Daarbij is ook een gratis adviesgesprek beschikbaar, waarmee bedrijven actief worden ondersteund bij hun elektrificatiestappen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten