Moderne vrachtwagens en trailers zijn uitgerust met diverse elektrische systemen zoals laadkleppen, palletwagens, heftrucks, beweegbare vloeren, klimaatbeheersing, verlichting en entertainmentsystemen. Deze apparatuur verbruikt veel stroom die meestal uit de accu of motor van de vrachtwagen komt.
Opgeladen houden
Het is cruciaal om deze systemen opgeladen te houden voor basisfuncties als laden, lossen en rijden. Door het hoge energieverbruik hebben vrachtwagens vaak een externe stroombron nodig om hun accu’s op te laden, wat leidt tot het aansluiten op externe voeding of stationair draaien van de motor.
De gevolgen van energietekorten zijn vertraagde leveringen, ontevreden klanten, meer stilstandtijd, hoger brandstofverbruik, toegenomen CO₂-uitstoot, problemen met het halen van operationele doelen en ontevreden chauffeurs.
Lege accu’s
Elektrische systemen zijn afhankelijk van de accu van de vrachtwagen of trailer. Wanneer de motor draait, wordt de accu opgeladen. Problemen ontstaan echter wanneer vrachtwagens langere tijd stilstaan bij distributiecentra, rustplaatsen of tijdens overnachtingen.
Ook tijdens stilstand blijven veel systemen werken. Chauffeurs gebruiken verlichting, verwarming of koeling en entertainmentapparatuur tijdens pauzes. Bij het laden of lossen verbruiken systemen zoals laadkleppen stroom terwijl de vrachtwagen geparkeerd staat. Lege accu’s leiden tot onverwachte storingen, kostbare vervangingen, schade aan componenten en uitgaven voor nooddiensten wanneer een vrachtwagen niet kan starten door een lege accu.
Impact kapotte kabels
Een andere veelvoorkomende oorzaak van stilstand zijn kapotte of beschadigde kabels die het elektrische systeem van de vrachtwagen met de trailer verbinden. Deze kabels zijn essentieel voor het leveren van stroom aan elektrische apparaten in de trailer, zoals laadkleppen, koelunits en verlichting.
Bij kabelbreuk verliezen essentiële trailersystemen hun stroom, waardoor laden, lossen en het transport van goederen wordt bemoeilijkt. Chauffeurs kunnen gedwongen worden te stoppen en te wachten op noodreparaties of moeten alternatieve manieren vinden om de trailer van stroom te voorzien, wat leidt tot onverwachte stilstand en late leveringen.
Zon
Zonne-energie biedt een betrouwbare en duurzame stroomvoorziening die deze problemen aanpakt. Door zonnepanelen op trailers te installeren, genereert het voertuig continu stroom rechtstreeks van de zon, waardoor de vloot soepel blijft draaien.
Het SolarOnTop-systeem dat IM Efficiency heeft ontwikkeld, zorgt voor een ononderbroken stroomtoevoer via een intelligent energiebeheersysteem dat op basis van specifieke behoeften de stroom verdeelt tussen vrachtwagen en trailer. Wanneer een chauffeur bijvoorbeeld goederen laadt, geeft SolarOnTop voorrang aan de laadklep om het energieverbruik te optimaliseren. In periodes waarin elektrische apparaten niet worden gebruikt, stuurt het systeem energie naar de vrachtwagen om de dynamo te ondersteunen, wat de belasting van de motor vermindert en de brandstofefficiëntie verbetert.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.