logo
© Inge Hogenbijl | Dreamstime.com
© Inge Hogenbijl | Dreamstime.com
21 maart 2025

Isolatie populairste maatregel bij consumenten, zonnepanelen op 2

Isolatie was in het kalenderjaar 2024 de populairste maatregel voor woningverduurzaming. Zonnepanelen daalden naar de tweede plaats, maar zijn nog altijd goed voor een investering van 3 miljard euro.

Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope in de vijfde editie van Duurzaam Wonen, een onderzoeksrapport waarvoor ruim 4.400 Nederlanders zijn ondervraagd.

Tegen betaling
Nederlandse huishoudens gaven het afgelopen jaar 4,9 miljard euro uit aan woningisolatie. De investering in zonne-energie bedroeg 3 miljard euro, gevolgd door 2,1 miljard euro aan verduurzamingen op het gebied van verwarming.

Van de totale uitgaven aan isolatie gaat 89 procent naar aanpassingen die de huishoudens tegen betaling laten uitvoeren. Huishoudens die dit laten uitvoeren, geven gemiddeld 2.359 euro per aanpassing uit. Huishoudens die aanpassingen zelf uitvoeren, betalen circa 317 euro minder per aanpassing.

Intentie
Naar verwachting gaat 12 procent van de Nederlandse huishoudens in de komende 12 maanden verduurzamen op het gebied van isolatie. Dat zijn 993.000 huishoudens. Daarnaast wil 10 procent de verwarming verduurzamen. 6 procent van de huishoudens wil investeren in wind- en zonne-energie.

Tot slot wil 5 procent aanpassingen doorvoeren op het gebied van verlichting of waterbesparing en 4 procent wil de ventilatie verduurzamen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten