De belangenbehartiger stelt dat consumenten met zonnepanelen geen duidelijk zicht hebben hoe hun energieleverancier de terugleverkosten berekent.
Onderzoek ACM
Ze wijst er bovendien op dat de kosten die zonnepaneelbezitters betalen voor de teruglevering van zonnestroom, sinds juli 2024 bij vaste jaarcontracten gemiddeld met 38 procent zijn gestegen. ‘Alleen als we weten waarop die kosten zijn gebaseerd, kunnen we bepalen of ze redelijk zijn’, aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘We willen dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vaker dan nu het geval is, de kosten van de leveranciers onderzoekt. Daarom pleiten we ervoor dat de energiebedrijven maar 1 vaste rekenmethode mogen gebruiken. Zo kan de ACM makkelijker toetsen of de terugleverkosten in overeenstemming zijn met de werkelijke kosten. Dat is hard nodig, als je ziet hoe snel de kosten stijgen. Het mag niet zo zijn dat energieleveranciers verdienen op de terugleverkosten.’
Honderden euro’s
Greenchoice maakte deze maand als eerste energiebedrijf de hoogte van de terugleververgoeding (red. het geld dat zonnepaneeleigenaren krijgen voor zonnestroom die ze terugleveren) en de terugleverkosten (red. het geld dat ze betalen voor het terugleveren van zonnestroom) bekend voor de periode vanaf 1 januari 2027 als de salderingsregeling beëindigd wordt.
De komende periode zullen meerdere energiebedrijven dit doen. De Consumentenbond constateert echter nu al dat de verschillen tussen energieleveranciers groot zijn en kunnen oplopen tot honderden euro’s per jaar. Zo betalen consumenten met 12 zonnepanelen volgens de Consumentenbond bij Oxxio 591 euro per jaar aan terugleverkosten, terwijl klanten van Engie 368 euro kwijt zijn. Bij 9 zonnepanelen zit er 186 euro verschil tussen de goedkoopste en de duurste. Bij 6 zonnepanelen is dat verschil 152 euro per jaar. Ook de vergoedingen voor teruggeleverde stroom verschillen: waar Eneco en Oxxio 18,23 eurocent per kilowattuur betalen, biedt Budget Energie 2 euro per kilowattuur.
Vraagtekens
De Consumentenbond zet vraagtekens bij de grote verschillen en almaar stijgende kosten. Leveranciers mogen alleen kosten in rekening brengen die ze daadwerkelijk maken. Maar hoe hoog die kosten zijn en hoe ze dat precies berekenen, is volgens de belangenbehartiger niet transparant. Omdat de energiebedrijven allemaal verschillende rekenmethodes hanteren, is het voor waakhond ACM in de ogen van de Consumentenbond lastig en tijdrovend om te onderzoeken.
Ook de manier waarop energieleveranciers de terugleverkosten bij consumenten in rekening brengen, is een puzzel. Molenaar: ‘Ze doen het allemaal anders. De één rekent een vast bedrag per maand, de ander werkt met zogeheten schalen of rekent een tarief per kilowattuur. Voor consumenten is het haast onmogelijk om aanbieders met elkaar te vergelijken.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.